Jacek Pogorzelski
Marketingowy esencjalizm

„Marka nie jest wyłącznie przydatnym narzędziem zarządczym, ale subtelnym procesem dialogu między jej właścicielem a odbiorcą, który to proces zmienia jednego i drugiego.”

Trender, Spender, Recommender

23 maja 2010

Facebook link

Podczas wizyty w Nowym Jorku zetknąłem się z prostym, ale ciekawym podejściem do pewnej grupy odbiorców nazwanej Generation O. O w nazwie pochodzi od głównej charakterystyki tej grupy – obsesji na punkcie nowości. Ta obsesja może być na punkcie gadżetów technologicznych, muzyki, zdrowia, mody i szeroko rozumianej rozrywki.

Grupa ta została podzielona na trzy kategorie: trender, spender i recommender. Trender, czyli osoba wyznaczająca trendy, to ktoś, kto jest otwarta na nowości i lubi je wypróbowywać. Spender to ktoś, kto wydaje dużo pieniędzy i podejmuje decyzje. Recommender to ktoś, kto rozsiewa komunikaty kanałami komunikacji społecznej. Jest to bardzo prosta, ale dzięki temu, praktyczna klasyfikacja tej grupy, którą polecam.

Oto print screen ze strony www.generationo.tv, z której pochodzi klasyfikacja:

Na stronie, oprócz samej klasyfikacji znajduje się siedem profili typowych przedstawicielek tej grupy. I tak, na przykład, Angie ma 27 lat i funkcjonuje w sieci koleżanek, z których każda ma swoją specjalizację. Jedna zna się na butach, inna na torbach, a razem tworzą grupę, która wspiera się w decyzjach zakupowych. To bardzo ciekawe, bo zwykle analizujemy decyzje zakupowe na poziomie indywidualnym, gdy tu mamy do czynienia z decyzjami grupowymi, które, są podejmowane przez jednostki decyzyjne podobne do tzw. Decision Making Units w przedsiębiorstwach, gdzie każdy ma swój obszar kompetencji.

Wszystkie profile są naprawdę interesujące. Są one mieszanką danych demograficznych, sytuacji rodzinnej i pasji zakupowych. Proponują klasyfikację opartą na już przefiltrowanych zmiennych bez konieczności opierania swoich działań na ogólnej analizie demografii, psychografii i kryteriów behawioralnych. Tutaj mamy już gotowy zestaw danych. Nawet jeśli profile nie do końca odpowiadają polskim realiom, to mogą być świetnym punktem wyjścia do opracowania własnych profili lub chociaż dają pojęcie o tym, co motywuje pokolenie O. Polecam.

Napisałem

book-mity-marketingowe
Mity marketingowe

Iluzje zawsze mnie drażniły. Niepotwierdzone opinie traktowane jak fakty, sztuczna rzeczywistość, odbierana jak prawdziwy świat, skrócone, spłycone prawdy i półprawdy budzą mój sprzeciw i mnie złoszczą.

Zobacz więcej

Zobacz komentarze

Zostaw swój komentarz

Kim jestem?

Jestem właścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leaderem w BlueFox. Pomagam klientom prowadzić marketing oparty na wiedzy, a nie intuicji, oraz uczę myśleć strategicznie zamiast tworzyć dokumenty-strategie.