Czy Twoja wiedza jest aktualna?

Jeżeli sądzisz, że dynamicznie zmienia się medycyna, inżynieria, informatyka, ale zarządzanie nie, to jesteś w błędzie. Czy wiesz, że w ciągu ostatnich 10 lat wiedza, jaka stoi u podstaw marketingu zmieniła się radykalnie? Czy wiesz, że metody badawcze zmieniły się radykalnie? Czy wiesz, jak naprawdę wygląda dziedzina, którą się zajmujesz?

Wbrew pozorom, nie są to pytania retoryczne. Pozwól mi je nieco skonkretyzować, żeby dać Ci lepszy pogląd na sprawę.

  • Czy słyszałeś o nowych kierunkach brandingu jak branding emocjonalny, mbranding, neurobranding? Branding nie jest statyczny i dobrze wiedzieć, jak go dostosować do dzisiejszych czasów. Sam positioning statement to dziś za mało.
  • Czy słyszałeś o neuronaukach, w tym o neuromarketingu? Dziś psychologiczne teorie zachowań nabywców to za mało. Neuronauki pokazują dokładnie jak przebiega proces postrzegania i decydowania. To prawdziwa rewolucja, która ma wpływ na skuteczność Twojej komunikacji, brandingu, polityki cenowej, wszystkiego.
  • Czy wiesz coś o plemionach, hordach i dzisiejszych zasadach zachowań społecznych? Sama znajomość potrzeby przynależności nie wystarcza. Dzisiaj mamy mikrokultury konsumpcyjne i spontaniczne społeczności, nad którymi nie ma kontroli. Zasady uczestnictwa w tych społecznościach są bardzo ciekawe i zaskakujące, np. mamy coś, co określa się mianem mafii społecznych.
  • Czy znasz pojęcie storytellingu (opowiadanie opowieści)? To dziś bardzo ważny nurt w marketingu, który uczy, jak budować marki na bazie opowieści, a nie fragmentarycznych, przypadkowych komunikatów.
  • Czy interesujesz się wirusami, trendspottingiem, gonieniem cool itp.? Oczywiście, że tak. Ale czy naprawdę rozumiesz, jak rodzą się te fenomeny, żeby je lepiej wykorzystywać? Czy wiesz jakie zasady rządzą tym, że coś jest na fali, a coś nie?
  • Czy słyszałeś o zarządzaniu doświadczeniem klienta? Na pewno nie chodzi tu o obsługę klienta. To znacznie obszerniejsza kategoria. O ile zarządzanie całościowym doświadczeniem nie jest możliwe, to w ramach tak określonego celu powstaje mnóstwo niezwykle praktycznych podejść, które nadają marketingowi prawdziwie integralny wymiar.

Nie piszę tego, żeby kogoś zdenerwować, ale aby wskazać kilka obszarów dynamicznego rozwoju i przyrostu wiedzy. Nie uznaję strategii strusia chowania głowy w piasek. Jeżeli nie wiesz tego, co jest ważne dla Twojej dyscypliny, to to nie znika. Nie masz czasu? Nadal nie znika. Nie dziw się tylko, że coraz trudniej sprzedawać i komunikować się z nabywcami.