Mapy możliwości

Masz długą listę produktów lub usług a Twoi klienci znają tylko 10% z nich? Zarządzasz produktami, które współpracują ze sobą? Twoje produkty są skomplikowane i niełatwo je zrozumieć? Potencjalni klienci szybko zniechęcają się do Twoich produktów, bo ich nie rozumieją? Oto Twoja odpowiedź: wyjaśniaj.

Potencjalni nabywcy oczekują uproszczenia skomplikowanej rzeczywistości. Uproszczenie jest w Twoim interesie. Można je traktować jak barierę zainteresowania odbiorcy. Upraszczając masz szansę kontynuować dialog. Zostawiając potencjalnego klienta samego ze zbyt rozległą lub skomplikowaną rzeczywistością, tracisz go bardzo szybko.

Każda firma telekomunikacyjna lub multimedialna posiada kilkadziesiąt produktów i usług, a jeśli zacznie się je układać w pakiety, to możliwości sięgają tysięcy wariantów. Ale na tym nie koniec. Wiele z oferowanych usług współpracuje ze sobą, wspomaga swoje działanie, oszczędza czas lub pieniądze, gdy działa razem lub optymalizuje swoje działanie. Odbiorcy nie mają jednak żadnych szans, aby nie tylko skomponować swój pakiet, ale nawet dowiedzieć się, co mogą chcieć. Spójrzmy na sprawę realistycznie. Żaden sprzedawca, ani telemarketer nie utrzyma klienta na tyle długo, aby mu opowiedzieć o wszystkich produktach i tym, jak fajnie działają razem. Potrzebna jest mapa możliwości.

Mapa możliwości jest prostą, najlepiej graficzną reprezentacją tego, jak poszczególne produkty i usługi łączą się w systemy, które czynią życie ludzi prostszym, przyjemniejszym, bardziej komfortowym, oszczędniejszym i cool. Potencjalni odbiorcy najpierw muszą zobaczyć sami, co jest możliwe, zanim zaczną zadawać pytania o konkrety.

Mapa możliwości to także informacja o tym, co klienta może interesować, ale jeszcze o tym nie wie, czyli inwestycja w przyszłość. Mapy możliwości pozwalają rozwijać potrzeby odbiorców i zwiększać wartość życiową klientów.


Oto kilka przykładów przewodników po możliwościach potencjalnego klienta:

http://n.pl/n.html – mapa zagadnień związanych w telewizją „n”
http://www.hestia.pl/sigeh/servlet/www.SIG_Product?PM=7 – przedstawienie możliwych przedmiotów ubezpieczenia na jednym rysunku
http://www.bmw.pl/secondary_list/Konfigurator/Konfigurator.html – konfigurator samochodów BMW