Jacek Pogorzelski
Marketingowy esencjalizm

„Marka nie jest wyłącznie przydatnym narzędziem zarządczym, ale subtelnym procesem dialogu między jej właścicielem a odbiorcą, który to proces zmienia jednego i drugiego.”

Typy marketingowców

15 grudnia 2013

Facebook link

Marketingowcy, jak każda inna grupa, nie są tacy sami i nie działają tak samo. Jedni stawiają na analizy i wymierną stronę biznesu, inni roztaczają twórcze wizje a jeszcze inni realizują projekt po projekcie bez większej refleksji nad każdym z nich.

Oto kilka typów marketingowców:

Strateg

Strateg uprawia marketing na poziomie strategii. Jego żywiołem są rozważania na temat posunięć konkurentów i przewidywanie rynkowych trendów. Do tego strateg nigdy nie traci z oczu możliwości firmy, w której pracuje i potrafi wykorzystać jej atuty w walce o jak najlepszą pozycję na rynku. Strateg nie znosi gaszenia pożarów oraz przytłoczenia zadaniami taktycznymi o ile nie są one sposobem realizacji strategii. Gdy mowa o bieżącym planie sprzedaży strateg nie będzie podekscytowany. Problemów z jego realizacją będzie raczej upatrywał w błędach popełnionych dużo wcześniej. Lepiej będzie poprosić go o analizę przyczyn kłopotów ze sprzedażą (zwłaszcza jeśli mają one wymiar systematyczny) niż angażować w bieżące działania, bo nie włoży w nie serca. Strateg chętnie patrzy w przyszłość (żeby ją zaplanować) a na drugim miejscu w przeszłość (żeby wyjaśnić przyczyny dzisiejszego stanu). Teraźniejszość to najmniej lubiany przez niego wymiar rzeczywistości.

Excelowiec

Excelowiec żyje liczbami. Zawsze można go spotkać przed ekranem monitora, bo nieustannie coś kalkuluje. Exelowiec potrzebuje mnóstwa danych. Stąd często wyraża zniecierpliwienie, gdy tych danych brakuje. Tak samo reaguje na informację, że coś jest słabo mierzalne. Brak mierzalności jest dla niego nie do zaakceptowania, więc próbuje wymierzyć wszystko. Wskaźniki, formuły, tabele i wykresy to świat excelowca. Działa on zdecydowanie w teraźniejszości. Przyszłość dla niego nie istnieje a przeszłość ma takie znaczenie, że to z niej pochodzą dane. Excelowiec traktuje liczby bardzo poważnie i jest przekonany, że za ich pomocą jest w stanie przewidzieć przyszłość. Ma problem z toleracją tych, którzy nigdy niczego nie kwantyfikują, bo sam wierzy w maksymę „jeżeli tego nie mierzysz, to nie możesz tym zarządzać”.

Empatyczny

Marketingowiec empatyczny to nie tyle typ wrażliwca, co prawdziwy rzecznik klienta. Zawsze na wszystko patrzy przez pryzmat tego, jak zobaczy to i jak będzie czuł się klient. Percepcja klienta, jego doświadczenie, wrażenia, odczucia, skojarzenia są podstawowym kryterium oceny sensowności podejmowanych działań. Marketingowiec empatyczny szczególnie nie lubi ślepego cięcia kosztów bez uwzględnienia wartości klienta, która przy okazji zostanie zredukowana lub całkowicie zdewastowana. Ten typ nie zawsze potrzebuje badań, żeby wiedzieć, czego chcą klienci. Często w ogóle ich nie potrzebuje, bo rozumie ich potrzeby i oczekiwania na zwykłym ludzkim poziomie. Działa raczej na podstawie przeczuć, rezonansu emocjonalnego i własnego doświadczenia.

Projektowiec

Projektowiec to taki marketingowy żołnierz. Systematyczny, świetnie zorganizowany, poukładany jako człowiek, więc także jako pracownik. Projektowiec podchodzi do realizacji zadań w sposób systematyczny i metodyczny. Musi mieć plan działania a potem konsekwentnie go realizować. Najważniejszy jest dla niego rezultat, ale to nie znaczy, że sposób dojścia do niego go nie interesuje. Wręcz przeciwnie. Projektowiec ma obsesję na punkcie efektywności. Nie znosi tracić czasu. Męczy go świadomość, że można coś zrobić szybciej, sprawniej, wydajniej. Gdy wszystko się wali i trzeba opanować bieżącą sytuację, ten typ zrobi to najlepiej.

Badacz

Badacz jest sceptykiem i lubi zadawać pytania (sobie i innym). Lubi znać przyczyny zjawisk, ale nie zadowala się pierwszym lepszym wytłumaczeniem. Chce znać przyczyny obiektywne, oparte na twardych dowodach. Badacz kocha badać, sprawdzać, weryfikować. Ze wszystkich typów jest najbardziej naukowy. Stawianie hipotez, pozyskowanie danych i ich analiza to jego świat. Badacza fascynują same badania, ich metodologia, proces realizacji. Ten typ nie lubi bujania w obłokach ani tzw. guess work (pracy opartej na przypuszczeniach). Jeżeli można zebrać twarde dowody, to dlaczego tego nie robić?

Innowator

Innowator to typ, który nie żyje ani w przeszłości, ani w przyszłości, ani z teraźniejszości. On żyje w świecie równoległym. Stąd obserwator może mieć wrażenie, że innowator nie ma kontaktu z bieżącą rzeczywistością. Do pewnego stopnia tak jest, bo innowator wyobraża sobie rzeczywistość alterantywną do obecnej. Gdy trzeba ogarnąć bieżące sprawy, słabo sobie poradzi, ale gdy trzeba wymyślić coś rewolucyjnego, zawsze można na niego liczyć. Innowator może źle reagować na krytykę swoich pomysłów, zwłaszcza przez osoby, które uważa za wyrobników bez wyobraźni. Innowator projektuje przyszłość i lepiej nie obarczać go zarządzaniem teraźniejszością, bo i tak tego nie potrafi.

Napisałem

Marka na cztery sposoby

Często można spotkać się z opinią, że marka to jeden efekt: wizerunek, idea spajająca ludzi, silna emocja, doświadczenie. Marka nie jest jednak efektem należącym do jednej, ale do wielu kategorii. Najczęściej, gdy mowa o marce, mam ochotę powiedzieć: marka to więcej, niż myślisz.

Zobacz więcej

Zobacz komentarze

Zostaw swój komentarz

Kim jestem?

Jestem właścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leaderem w BlueFox. Pomagam klientom prowadzić marketing oparty na wiedzy, a nie intuicji, oraz uczę myśleć strategicznie zamiast tworzyć dokumenty-strategie.