Jacek Pogorzelski
Marketingowy esencjalizm

„Marka nie jest wyłącznie przydatnym narzędziem zarządczym, ale subtelnym procesem dialogu między jej właścicielem a odbiorcą, który to proces zmienia jednego i drugiego.”

Trzy przykłady

20 kwietnia 2014

Facebook link

Dzisiejszy wpis będzie prosty. Wybrałem trzy przykłady tego, co uważam za dobry marketing: dobrą reklamę, dobry out-of-home i dobre tematyczne doświadczenie.

Przykładem dobrej reklamy jest dla mnie amerykański spot marki Audi „My Dad is an Alien” (Mój tata jest kosmitą). Nie jest dosłowny. Nie jest łatwy do przewidzenia. Nie jest podobny do setek innych spotów. Wykorzystuje narrację opartą na punkcie widzenia dziecka opowiedzianą przez słodkie dziecko. Zawiera w sobie typ humoru, który bardzo lubię. Polega on na tym, że historia jest ewidentnie naciągana, ale opowiedziana w tak uroczy sposób, że nie można jej zarzucić, że jest idiotyczna. Na końcu widz zostaje w jednoznacznie dobrym nastroju.

Przykładem dobrego out-of-home jest dla mnie kolejna już maszyna Coca-Coli, która tym razem ma angażować Koreańczyków. CC wyraźnie upodobała sobie jako medium reklamowe różnego typu maszyny, które wynagradzają zaangażowanie Coca-Colą. Napój kultowej marki jako gratyfikacja sam w sobie jest świetnym pomysłem. To podkreśla jego wartość. A co tym razem trzeba zrobić, żeby go otrzymać? Tylko jedno słowo: Kinect.

Przykładem tematycznego doświadczenia jest restauracja Rainforest Cafe. Tematem restauracji jest tropikalna dżungla. Wiem, nie brzmi to dobrze. Spodziewamy się kiczowatych malowideł na ścianach, tandetnych maskotek, dźwięków dżungli puszczanych zamiast muzyki itp. Rainforest Cafe robi to nieco inaczej. Znacznie bardziej bezkompromisowo. W restauracji ma panować atmosfera jak najbardziej zbliżona do wyobrażeń o tropikalnym lesie. Kiczowate maskotki też tam są, ale nie stanowią jedynej atrakcji. Wchodząc do Rainforest Cafe masz się czuć, jakbyś opuszczał znany Ci świat i trzeba przyznać, że to się udaje. Ten przykład podoba mi się jeszcze z tego powodu, że pokazuje, że decydując się na rozwój tematycznej koncepcji nie możesz zacząć od przeliczania kosztów. Jeżeli temat ma być porządnie zrealizowany inwestycja musi być solidna.

Napisałem

book-wskazniki-marketingowe
Wskaźniki marketingowe

Jestem autorem opisów 24 wskaźników zawartych w książce "Wskaźniki marketingowe" pod redakcją Roberta Kozielskiego.

Zobacz więcej

Zobacz komentarze

Zostaw swój komentarz

Kim jestem?

Jestem właścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leaderem w BlueFox. Pomagam klientom prowadzić marketing oparty na wiedzy, a nie intuicji, oraz uczę myśleć strategicznie zamiast tworzyć dokumenty-strategie.