Jacek Pogorzelski
Marketingowy esencjalizm

„Marka nie jest wyłącznie przydatnym narzędziem zarządczym, ale subtelnym procesem dialogu między jej właścicielem a odbiorcą, który to proces zmienia jednego i drugiego.”

Trendy

24 listopada 2008

Facebook link

Aby dobrze funkcjonować, marka nie tylko musi posiadać uporządkowaną strukturę wewnętrzną, ale i musi współgrać z trendami zewnętrznymi. Marty Neumeier określa taki trend jako falę, na której wznosi się marka.

Trend można określić prosto jako rosnącą popularność jakiegoś zjawiska lub przekonania. Chodzenie na przekór trendom to walka o zmianę świadomości odbiorców. Już Jack Trout pisał, że jeżeli zamierzamy zmieniać wizję świata swoich odbiorców, to mamy trudne zadanie do wykonania. Korzystanie z trendu jest czymś odwrotnym. Jest to wykorzystanie rosnącej atrakcyjności i wiarygodności określonego przekonania, stylu życia, sposobu budowania tożsamości.


Trendów kulturowych i społecznych, które mogą wykorzystywać marki jest tak wiele, że nie sposób wymienić większości z nich. Oto niektóre z nich:

  • autentyczność zamiast manipulacji
  • miniaturyzacja zamiast wielkości
  • osobista technologia zamiast udostępnianej technologii
  • wysokie wzornictwo zamiast przeciętnego wzornictwa
  • mobilność zamiast stacjonarności
  • osobista kreatywność zamiast powtarzalności i nudy
  • inwestowanie w siebie zamiast niedoinwestowania siebie
  • zakupy w sieci zamiast zakupów w sklepach
  • społeczności zamiast samotności
  • prostota zamiast skomplikowania
  • nostalgia zamiast odcięcia od korzeni
  • poznawanie świata zamiast braku ciekawości
  • natychmiastowa gratyfikacja zamiast cierpliwości
  • nieograniczona komunikacja zamiast faz odłączenia i podłączenia
  • duchowość zamiast religijności
  • jedzenie lokalne zamiast fascynacji kuchnią światową
  • metroseksualność zamiast niedbałości
  • dostępność produktów i usług na żądanie zamiast oczekiwania
  • profesjonalni amatorzy (pro-am) zamiast dwóch rozdzielnych światów: profesjonalistów i amatorów
  • fascynacja innymi kulturami zamiast etnocentryzmu
  • interaktywna rozrywka zamiast pasywnej rozrywki


Trendy nie są spójnym zbiorem. Obok siebie istnieją trendy pozornie sprzeczne, np. jednoczesna unifikacja gustów będąca efektem globalizacji i poszukiwanie środków manifestacji indywidualności. W konsekwencji mamy obraz ludzi starających się wyróżnić tymi samymi przedmiotami i sposobami konsumpcji. Nie chodzi o to, żeby nie nosić T-shirtów, ale by ten T-shirt był wyjątkowy.

Podobnie jest z fascynacją innymi kulturami. Z jednej strony coraz więcej Polaków wyjeżdża za granicę i to coraz dalej, a z drugiej wcale nierzadko słychać narzekania, że najgorsze na wakacjach było to, że w Grecji nie było Żywca. Kuchnie innych krajów są coraz lepiej znane, a jednocześnie bardzo wiele osób przyznaje, że najbardziej lubi się stołować w lokalach stylizowanych na dwory, karczmy i zajazdy z tradycyjnym, polskim jedzeniem.

Niektóre zmiany są jednak bardzo jaskrawe, np. bycie w stałej gotowości do komunikacji. Rodzice kupują dzieciom telefony komórkowe, aby mieć nad nimi kontrolę, a swoim rodzicom kupują komputery i uczą odbierania i wysyłana e-maili i używania komunikatorów.

Napisałem

book-praktyczny-marketing
Praktyczny marketing miast i regionów

Marketing miejsc zdobywa w Polsce zasłużone zainteresowanie. Niestety kojarzy się  niemal wyłącznie z promocją. Łatwo tworzy się logotyp i kampanię promocyjną. Znacznie trudniej stworzyć silną markę miasta lub regionu.

Zobacz więcej

Zobacz komentarze

Zostaw swój komentarz

Kim jestem?

Jestem właścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leaderem w BlueFox. Pomagam klientom prowadzić marketing oparty na wiedzy, a nie intuicji, oraz uczę myśleć strategicznie zamiast tworzyć dokumenty-strategie.