Jacek Pogorzelski Marketing XXI wieku

« powrót

Stanowiska marketingowe

Typowe stanowiska marketingowe to: Brand / Product Manager, Marketing Manager, Category Manager, Promotion / Communications / PR Manager, Customer Relationship Manager. Wszystkie te stanowiska to efekt rozwoju marketingu i podejścia do niego w XX wieku. Ale nowe czasy domagają się nowego podejścia i nowych stanowisk.

Zdecydowanie brakuje mi w dzisiejszych strukturach stanowiska, które zmuszałoby do stałego patrzenia na ofertę firmy z perspektywy odbiorców. Taka osoba mogłaby się nazywać Customer Value Manager lub Brand Promise Controller. Jej zadaniem byłoby dbanie o takie wymiary jak: wyróżnianie marki, jej siła i satysfakcja klienta. Poszukiwałaby ona nowych sposobów budowania wartości odbiorcy w ramach istniejącej obietnicy marki.

Większość Brand Managerów przez zdecydowaną większość swojego czasu zajmuje się kwestiami taktycznymi. Niektórzy postulują, żeby istniało stanowisko stricte strategiczne, np. Brand Strategy Manager, bo inaczej strategia marki jest traktowana po macoszemu. Może to i racja, ale moim zdaniem, ważniejsze jest wypełnienie luki między strategią a taktyką. Potrzeba osoby, która będzie dbała o spójność między tymi obszarami, ale nie spójność dogmatyczną, polegającą na duplikowaniu tych samych komunikatów na różnych nośnikach, lecz taką, której celem jest faktyczna realizacja strategii marki na poziomie wszystkich punktów kontaktu z odbiorcami. Taka osoba mogłaby się nazywać Touchpoints Coordinator lub Multilevel Branding Manager.

Niezwykle ważną kwestią jest monitorowanie, czy wszystko to, co oferuje marka, jest adekwatne do potrzeb i pragnień odbiorców, czy wywołuje ich zachwyt, zaskakuje, czy jest nudne i wtórne. Customer Ethnography Manager lub Consumer Insight Manager odpowiadałby za aktualność marki. Nie byłby to przemianowany Market Research Manager, ale ktoś, kto odpowiadałby za to, czy marka nie straciła „wyczucia” rynku i jakie jest jej dopasowanie (relevance) do niego. Taka osoba byłaby przewodnikiem dla tych wszystkich, którzy poszukiwaliby nowych dróg rozwoju marki.

Customer Interface Manager byłby kimś innym niż Customer Relationship Manager. Jego zadaniem byłoby opracowywanie sposobów angażowania odbiorców we współtworzenie marek. Identyfikowałby on i tworzył nowe gateways, czyli okna dialogu z odbiorcami. Odpowiadałby za tworzenie platform wymiany opinii, panele klientów, inicjatywy pro-am (profesjonaliści + amatorzy) i całą komunikację bezpośrednią (personalną) między firmą i jej odbiorcami.

W końcu potrzeba kogoś, kto będzie monitorował gigantyczną komunikację społeczną, reklamę szeptaną i marketing wirusowy. Niech to będzie Social Communications Manager lub Buzz Controller. Taka osoba zawsze wiedziałaby, co mówi się i pisze o firmie i jej markach oraz byłaby w stanie podejmować pozytywne inicjatywy wykorzystujące komunikację społeczną.

Z dzisiejszych struktur pozostawiłbym Product Managera jako osobę odpowiedzialną za kształtowanie i rozwój produktu. Rola produktu jest bardzo istotna i skoncentrowana na tym obszarze osoba jest jak najbardziej wskazana.

Zobacz komentarze do tego wpisu

  1. h napisał

    ciekawa koncepcja, aczkolwiek w betonowych strukturach firm takie idee bardzo ciężko się przebijają (jeśli nie ma natychmiastowych wyników) a budowa środowiska związanego z marką to imho długgggggga i bardzo ciężka (kreatywnie) praca

Dodaj komentarz


Jedzenie żywe i martwe

Jedzenie jest jednym z przejawów kultury danego miejsca. Ludzie muszą jeść i gdzieś muszą jedzenie k...

Potęga czystości

„- Zatem, skoro już wiemy, że w istocie jesteście szczęśliwi, powiedzcie mi, jakie jest źródło szwaj...

Utopia pełnej transparentności

Jak wyglądałby marketing, gdyby podstawową zasadą komunikacji było pełne zapokojenie ciekawości odbi...

Kiedy tworzymy markę a kiedy nie?

Jakiś czas temu zauważyłem w nauczaniu marketingu istotną lukę. Pozostawienie jej bez wypełnienia sk...

Jeśli nie wskaźniki, to co?

Dość często wyrażam się krytycznie o planowaniu działań w oparciu o wskaźniki. Jako selektywne obraz...

"Zarządzanie marką" według IKEA

Malezyjka Jules Yap, zafascynowana tym, jak dobrym surowcem są dla kreatywnych przeróbek meble IKEA,...

Wskaźniki zwodzą, a nawet wprowadzją w błąd

Zdumiewa, ale nie zaskakuje mnie przywiązanie do wskaźników. Zdumiewa ze względu na ignorancję oczyw...

Zazdroszczę Design Thinking

…nazwy. To prawdziwe błogosławieństwo dla tej dziedziny, że nazywa się Design Thinking a nie Designi...

Czy duży musi być zły?

Zagadnienie jest wbrew pozorom poważne i dość dogłębnie badane. Wiele badań jest skoncentrowanych na...

Zagubieni

Tylko pozornie wiemy wszystko o marketingu. W rzeczywistości nie wiemy bardzo dużo. Ba, nie znamy de...


Pokaż następne wpisy

Marka czy biznes?

Markę definiuje nie tylko to, czemu mówi TAK, ale także (a może przede wszystkim) to, czemu mówi NIE...

Chcesz ich zmienić, zmień ich doświadczenie

Na poziomie koncepcji to oczywiste, że jedno osobiste doświadczenie jest silniejsze od wszystkich sł...

Paradoks bezmarkowości

Niektóre marki nie chcą być markami. Otwarcie mówią o sobie, że markami nie są. Ale to wcale ich nie...

Muszynianka

Czuję silny głód dobrych, polskich marek. Problem polega na tym, że zdecydowana większość tych wymie...

Ściema w marketingu

Moi znajomi z agencji Enzo już drugi rok z rzędu upierają się przy eksploracji enigmatycznej kategor...

Wojowniczka

Pisałem kiedyś o archetypie złego chłopca i złej dziewczyny. To ciekawy archetyp, ale jest też inny,...

Marki w erze człowieka

Dużo już napisałem o markach, które nie są pochodną biznesu zorientowanego tylko na maksymalizację z...

Edutainment

Ile rozrywki ma być w edukacji? Wydaje się, że coraz więcej. Nawet poważne instytucje próbując naucz...

Nowa, angażująca forma reportażu

The Guardian, w rocznicę zawalenia się fabryki Rana Plaza w Bangladeszu, przygotował piękny materiał...

Trzy przykłady

Dzisiejszy wpis będzie prosty. Wybrałem trzy przykłady tego, co uważam za dobry marketing: dobrą rek...


Pokaż następne wpisy

Dlaczego opowieści działają?

Nie, nie będę pisał o strukturze mitu Straussa, wędrówce bohatera Campbella, ani archetypach Junga. ...

Wyszukiwarka to nie tylko wyszukiwarka

Podstawowa funkcjonalność wyszukiwarki internetowej jest banalna: wpisujemy to, czego szkuamy a ona ...

Limit roli marki w życiu użytkowników

Firmy chcą znaczyć więcej w życiu swoich klientów. Chcą, aby ich marki walczyły o jak najwyższy udzi...

Myślenie punktowe

Tu będzie muzeum, tam hala sportowa a kawałek dalej centrum handlowe. To przykład myślenia punktoweg...

Budowa marki osoba po osobie

Gdy się czyta dużo książek branżowych, to widać trendy wznoszące i opadające. Czasem jakiś punkt wid...

Więcej, czy mniej wartości?

Proponuję Ci bardzo prostą analizę, którą możesz przeprowadzić dla każdej inicjatywy i każdego proje...

Marketingowy hałas

Prawo Anthony-ego mówi: „Nie rób nic na siłę, weź większy młotek”. Przejawów „większego młotka” mamy...

Nigdy się nie dogadacie, czyli jedni o doświadczeniu a drudzy o statystyce

Jarosław Gugała o Krakowie: „Ta jedna z niewielu miejskich pereł, które zostały nam po II wojnie świ...

Co byśmy zrobili bez CSRu, networkingu, virali i memów?

Nic. Byłoby dokładnie to samo, co jest. Być może nawet rozumielibyśmy i przeżywali pewne sprawy głęb...

Program edukacyjny

Społeczeństwo dobrze wyedukowane i dobrze poinformowane, które rozumie swoją sytuację i jej przyczyn...


Pokaż następne wpisy

Promocja stylu działania

Według badań R. Nisbetta ludzie kultury zachodniej najczęściej myślą o obiektach, o tym, jak je zapr...

Ameryka Południowa – tam, gdzie rozwiązują problemy

Mało co wkurza mnie tak, jak sztampa w myśleniu, stereotypy i ideologie zniekształcające obraz rzecz...

Subiektywna historia życia

Czy znasz takie stwierdzenia jak „żyć szybko, umierać młodo” i „spiesz się powoli”? Mają one sporo w...

Najwyższa efektywność

Marketing jest częścią większej całości biznesowej. Jednym z najważniejszych wymogów funkcjonowania ...

Kto powinien brać odpowiedzialność za efekt rynkowy?

Gdy zleceniodawca chce, aby agencja reklamowa, PRowa, dom mediowy lub inny dostawca usług marketingo...

Czy magicy i oszuści to najlepsi marketerzy?

Nie oszukujmy się. Nie wszyscy marketerzy rozumieją, jak działa percepcja a jeszcze mniej potrafi ją...

Patchworkowy świat, patchworkowi konsumenci

Rozwój internetu i technologii mobilnych skrócił drogę do informacji. Szybko okazało się, że świat j...

Typy marketingowców

Marketingowcy, jak każda inna grupa, nie są tacy sami i nie działają tak samo. Jedni stawiają na ana...

Brand Vector

Jedno z zasadniczych pytań w zarządzaniu marką dotyczy jej pozycjonowania. Tylko jak to pozycjonowan...

Jedna rzecz zmieniająca najwięcej

W „Kodzie skuteczności” jeden rozdział poświęciłem tezie, że w każdej sprawie jest jedna rzecz tj. e...


Pokaż następne wpisy

Wizualne tornado

Polska to brzydki kraj. Przaśna architektura, chaos w przestrzeni, bałagan nieuporządkowanych i niep...

Marketing – funkcja, orientacja, branża, czy model biznesowy?

Marketing jako funkcja, orientacja i branża był już rozpatrywany. Teraz przyszedł czas na marketing ...

CEM będzie taki sam jak CRM

CEM, czyli Customer Experience Management, czyli zarządzanie doświadczeniem klienta wchodzi w nową f...

Praktycy czy teoretycy?

Kilka ostatnich rozmów sprowokowało mnie do dyskusji o tym, czy marketingowcy to praktycy, czy teore...

Sztuka przepraszania

Czasem coś nie wyjdzie. Można popełnić błąd. Można niesprawiedliwie kogoś ocenić lub potraktować. Tr...

Czy obiecana korzyść jest istotna dla nabywcy?

Ten wpis dotyczy kwestii tak trywialnej, że aż dziw, że warto o niej pisać. Praktyka pokazuje jednak...

Niejednoznaczność

Niemal codziennie spotykam się z prośbami doprowadzenia jakiejś koncepcji do poziomu krystalicznie j...

Skąd się biorą pomysły?

Skądkolwiek. Właściwie tu mógłbym skończyć najkrótszy wpis w historii blogowania. Postanowiłem jedna...

Strategia jako racja stanu

Jakiś czas temu coraz głośniejsze zaczęły stawać się głosy domagające się ujawnienia kierunku, w jak...

W poszukiwaniu prawdy

Kiedyś więcej było opowieści fantastycznych, magicznych. Dziś jest zdecydowanie więcej filmów dokume...


Pokaż następne wpisy

Czynnik, którego nie ma w modelach biznesowych

John Mackey, założyciel niesamowitego biznesu dystrybucyjnego pod marką Whole Foods Market, tak opis...

Sleek

W języku angielskim jest określenie, które oddaje fajną cechę produktu, projektu lub osoby, która ze...

Proces myślowy zatrzymany w fazie przejściowej

Dochodzenie do końca procesu myślowego jest ważne. Zadowalanie się fazą przejściową najczęściej skut...

Nie wierzę w narzędzia

Mając do wyboru dwóch współpracowników wolę kogoś, kto powie: „Zwiększymy emocjonalne zaangażowanie ...

Mniej brandingu może być dobre dla sprzedaży

Czy wolisz siedzieć w ogródku, w którym z każdego przedmiotu krzyczy do Ciebie jakaś marka, czy w ta...

Proponuj gotowe rozwiązania

Niektórzy mają problemy z decyzjami. Niektórzy mają ograniczoną wyobraźnię. Niektórzy mają niewyrobi...

4P z perspektywy klienta

Spójrzmy na święty kanon marketingu – 4P z perspektywy dzisiejszego klienta. Ale zróbmy to bez uprze...

„Gotowy” pomysł na promocję miejsca

Jadąc samochodem słyszałem w radiu, jak prowadzący pytał gościa, czym jest budowane gdzieś miasteczk...

Nie ta sama opowieść

Nie uważam się za eksperta od storytellingu chociaż według jednej teorii nie ma to żadnego znaczenia...

Używanie marki, czy jej wzmacnianie?

Całkiem sporo działań obejmujących markę uchodzi za jej wzmacnianie, podczas gdy jest jej ewidentną ...


Pokaż następne wpisy

Promocja tego, co ma znaczenie

Większość promocji jest kompletnie bez znaczenia z punktu widzenia jej adresata. Promowane są abstra...

Kiedy produkt jest marką, czyli o teorii i praktyce

Ależ proszę Pani, mamy markę obecną w kilkudziesięciu krajach! Czyżby? Czy na pewno macie MARKĘ, czy...

Długo oczekiwany

“Nadchodzi długo oczekiwany…”. “Koniec czekania. Oto długo wyczekiwany…”. “Poszukiwania zakończone. ...

Nie widzę dla siebie oferty

Pozornie mamy czasy ogromnej różnorodności. Pozornie wszystkiego jest tyle, że nie sposób nie odnale...

Atmosfera

Co to jest atmosfera? Dlaczego jest tak ważna? I co się na nią składa? Atmosfera to zespół czynników...

Cuteness

W tym wpisie największą trudność stanowi dobre tłumaczenie słowa określającego jego temat. Bo jak pr...

Jak nie taniość to luksus

Marki własne detalistów muszą być tanie. Marki ekonomiczne muszą być tanie. Marki środka też muszą b...

Taniość - propozycja wartości XXI wieku

Najpierw chciałem dać temu wpisowi tytuł "Dokąd zmierzamy?", ale po pierwsze ma bardziej naturę filo...

Rozwiązania przy okazji

Istnieje pewna kategoria rozwiązań, która stanowi chyba najpoważniejszy test marketingowej postawy. ...

Kareta przed koniem

Wydaje się, że decyzja musi być efektem doświadczenia. I jest. Tyle, że nie wiadomo dokładnie któreg...


Pokaż następne wpisy

Lojalność wobec czego?

Podczas jednego z ostatnich warsztatów wywiązała się ciekawa dyskusja o markach własnych sieci handl...

Jak nie być sobą?

Tzw. bycie sobą to tylko jedna ścieżka realizacji potrzeb. Zupełnie inną jest unikanie bycia sobą. W...

Oczywiste, czy nieoczywiste?

Najczęściej dobrze widać (a może powinienem użyć słowa: czuć), gdy jakaś marka ma problem, który jes...

Cognitive capture

Cognitive capture to według definicji zjawisko polegające na nadmiernej koncentracji na instrumentac...

Uporządkuj to, co widzą odbiorcy

Trochę kontynuując temat z wpisu Optymalne dostarczanie nie tej wartości chcę co nieco napisać o inn...

O co tym klientom chodzi?

Panuje powszechna niezdolność do spojrzenia na własne działania z perspektywy klienta. Niby socjaliz...

Humaning

Słowo marketing ma różne znaczenia dla różnych ludzi. Uznałem, że nie będzie wielkiej szkody, jak wy...

Optymalne dostarczanie niewłaściwej wartości

Wszędzie optymalizacja tzn. cięcia kosztów, spłaszczanie struktury, skracanie procesów i mierzenie w...

Reklama biegania

Do sportu można namawiać na wiele sposobów. Jednym z lepszych jest zachwycić kogoś tak, żeby sam chc...

Muzyka zmienia wszystko

Muzyka jest w Polsce wykorzystywana rzadko a często niewłaściwie. Szczególnie w tak smutnym kraju po...


Pokaż następne wpisy

Niewidoczne efekty

Fundamentalnie nie zgadzam się z wyświechtanym sloganem mówiącym o tym, że nie można zarządzać tym, ...

Problemy brandingu (nie tylko) w Azji

Kierowany moją sympatią dla Azji kupiłem kiedyś książkę Josepha Baladi „The Brutal Truth About Asian...

(Nie)dyskretny urok naśladownictwa

Niedawno po raz pierwszy widziałem sklep Microsoftu. Natychmiast skojarzył mi się ze słynnym Apple s...

Niewystarczająco dosłowna dosłowność

Lubimy w komunikacji dosłowną konwencję. Jakiś program kulturowy każe nam opowiadać o życiu koncentr...

Sytuacja marek w Chinach

Chińczycy mają luksus wyboru, który jest większy niż w innych krajach i który jest chroniony różnymi...

Dlaczego Will.I.Am może wszystko?

Angela Ahrendts z Burberry w filmie, który umieściłem pod wpisem tak pyta o Will.I.Am: „Czy to zespó...

Makeup bar

Czas tuż przed Sylwestrem wydaje się dobrym momentem na prezentację koncepcji makeup baru. Najprości...

Kiedy zaczniemy rozmawiać o sposobie myślenia a nie procedurach działania?

Większość szkoleń, warsztatów ma być praktyczna, nauczyć konkretnych umiejętności, dawać wiedzę do z...

Beats by Dr. Dre

Po całym świecie rozpleniła się nowa marka słuchawek i głośników Beats by Dr. Dre. Dr. Dre to znany ...

Orientacja jako składnik doświadczenia

Jakże często bywamy w miejscach, w których trudno nam się znaleźć, zorientować gdzie mamy iść lub kt...


Pokaż następne wpisy

Marki oceniające

Bardzo interesującą formą budowania reputacji marki są różnego typu systemy ocen i rankingi. Przywoł...

Słaba propozycja wartości LOTu

Jak się czymś zarządza, to często nie widać dobrze powodów, dla których biznes nie idzie tak, jak po...

Model pułapki

Miałem zarezerwowane miejsce w wagonie nr 14. Gdy wsiadałem do pociągu, był to jeszcze wagon nr 14, ...

Mistrzostwo

W mojej książce "Kod skuteczności" pisałem m.in. o tym, kiedy człowiek staje się prawdziwym eksperte...

Jedzenie uliczne

Jedzenie uliczne jest niedoceniane w oficjalnym marketingu miejsc a niezwykle ważne z perspektywy do...

Jacek Karpiński

Pewne postacie i ich perypetie są warte przypomnienia. [video]https://www.youtube.com/watch?v=s2xDr...

Jakie jest ROI z liczenia ROI?

—     Jak najlepiej zmierzyć satysfakcję i lojalność klientów? —     Żeby zrobić co? —     Żeby le...

Kiedy teoretyk jest lepszy od praktyka?

Dzisiaj stanę w obronie teoretyków. Mam na myśli solidnych naukowców, którzy latami zajmują się anal...

"Kultura (organizacji) zjada strategię na lunch"

Kultura organizacji to wielki temat, ogromny. Chciałbym podkreślić jedną, chyba najważniejszą rzecz....

Bad boy, bad girl

Nie można nie zauważyć, jak wiele osób chce uchodzić za niegrzecznego chłopca lub niegrzeczną dziewc...


Pokaż następne wpisy

Crowd...ing

Słowa takie jak crowdsourcing, czy crowdfunding robią karierę. A robią ją dlatego, że coraz więcej j...

90% nie wystarczy

W reklamach coraz częściej słychać, że ponad 90% badanych uznaje jakiś produkt za doskonały lub u ta...

Fachowość jednak w cenie, egzaltacja nie

Miałem napisać o tym, że jednak są ludzie, dla których ktoś, kto zabiera głos w jakiejś sprawie musi...

Klient traktowany jak bóg, czy jak bydło?

W nawiązaniu do poprzedniego wpisu polecam wywiad z Doc-iem Searls'em, jednym z autorów "The Cluetra...

Business as usual (biznes jak zawsze)

Od kilku lat w popularnej amerykańskiej literaturze biznesowej można spotkać tezę o tym, że business...

Komu mam ufać?

Czy jest jakaś organizacja, której zależy nie tylko na tym, żeby wyciągnąć ode mnie pieniądze, ale t...

Co to znaczy dobry przykład?

Przykłady są esencją wystąpień i szkoleń. Bez nich byłaby tylko trudna do zniesienia teoria. Stosune...

Funkcjonalność też angażuje emocje

Często sztucznie oddzielamy korzyści funkcjonalne od emocjonalnych, tak jakby to, co oferujemy musia...

Oznaki kalifornijskiej kreatywności

Oznak kreatywności jest mnóstwo. Sama idea kreatywności jako poszukiwania i odkrywania czegoś nowego...

Jak mężczyźni oceniają samochody?

W ramach mojej firmy prowadzimy od jakiegoś czasu badania neuromarketingowe. Polegają one na zapisie...


Pokaż następne wpisy

Reklama dźwignią handlu

Mam wrażenie, że w świecie marketingu profesjonalnego udajemy, że nie istnieje druga, mniej profesjo...

Czas zmienić opis insightu konsumenckiego

Według klasycznej definicji insight konsumencki to opis niezaspokojonej potrzeby lub nierozwiązanego...

Carrefour wszedł na nowy poziom

Gdy ktoś nie był w sklepie sieci Carrefour kilka miesięcy a postanowił go ostatnio odwiedzić, to móg...

Co drużyny NBA mówią o walce, stylu działania i pięknie?

Wiem, że pisanie w trakcie Euro 2012 o amerykańskiej koszykówce wygląda na celową prowokację, ale ni...

Błędne drogi do opisu osobowości marki

Czy zastanawiałeś się, dlaczego tak wiele marek ma zdefiniowaną osobowość, a gdy na nie spojrzeć to ...

Osobowość miast

Istotną metodą określania osobowości marki miejsca jest określanie osobowości mieszkańców tego miejs...

Zabawa nazwami

Dlaczego w Polsce tak wiele nazw miejsc i okazji musi spełniać przede wszystkim rolę pomnika ku czci...

Co marketerzy chcą a czego nie chcą wiedzieć?

Moje liczne spotkania z marketerami pracującymi w mniejszych i większych organizacjach wskazują, że ...

Standard jest wrogiem innowacyjności

Standard i innowacyjność to przeciwieństwa. Ile razy słyszę o standardzie, tyle razy słyszę o rezygn...

Wielkie insighty są w zasięgu ręki

Pamiętam taki okres, gdy wydawało się, że strasznie trudno odkryć nowy insight. Dominowały wtedy „in...


Pokaż następne wpisy

Momenty prawdy i punkty kontaktu

Od jakiegoś czasu zajmuję się głównie zarządzaniem doświadczeniem klienta, czyli tym, jak on doświad...

Cytaty: Herb Kelleher

Herb Kelleher jest współzałożycielem i wieloletnim szefem linii lotniczych Southwest Airlines (kto w...

Hologramy grają

To, co stało się na festiwalu Coachella, czyli wskrzeszenie sceniczne Tupaca Shakura w postaci holog...

Duży musi ściągnąć na siebie nienawiść

Często bywa tak, że biznes się rozrasta, marka staje się ceniona a organizacja szanowana, a mimo to ...

Podwójne standardy oceny sukcesów i porażek

Ocena tego, czy coś jest sukcesem, czy nie jest zawsze dyskusyjna. Wszystko zależy od przyjętych kry...

A w Kopenhadze mają czerwony plac

W kategorii odważnych inicjatyw miejskich mamy kolejną atrakcję. Nie wiadomo, czy Kopenhaga zapatrzy...

Samsung vs. Apple

Samsung od dawna porównuje się z Apple. Już wielokrotnie widziałem, jak mówił o sobie, że jest lepsz...

Wyzwania dla kampanii społecznych

Kampanie społeczne mają w zamyśle wywoływać zmiany, które stanowią rozwiązanie problemów społecznych...

Jak powstają trendy?

Niemal wszystkie trendy mają dwie wspólne cechy: 1. Można zidentyfikować jeden moment, gdy dane zja...

Projekt Yosemite

Uwielbiam, gdy ktoś nieproszony z pasji lub zwykłej nudy zrobi coś kapitalnego. Tak zrobiło dwóch dż...


Pokaż następne wpisy

Po co marketing, skoro jest sprzedaż?

Jakiś czas temu dostałem propozycję wystąpienia na konferencji z prośbą, żebym powiedział coś o mark...

Krótki film

Krótki film jest popularną formą promocji. Jest czymś pomiędzy reklamą a filmem pełnometrażowym. Od ...

Podejmowanie decyzji

Sheena Iyengar jest jednym z badaczy, którzy profesjonalnie zajmują się podejmowaniem decyzji. To, c...

Alienacja i emigracja

Mój znajomy opisał niedawno na blogu  jak jedna firma zrobiła go „na szaro”. Firma wcisnęła mu produ...

Omarkowane doświadczenie

Istnieją dwa podejścia do zarządzania doświadczeniem odbiorcy: 1. Projektowanie interakcji marki z ...

Wartość jest w oku patrzącego

Uważam, że najważniejszym zadaniem marketingu jest tworzenie wartości. Wartość odbiorcy traktuję jak...

Branding emocjonalny

Często mówię i piszę o brandingu emocjonalnym. Dziś oddam głos innym. Oto kilka przykładów i podejść...

Samouwielbienie

Nie znam się na personal brandingu, chociaż znam koncepcje Toma Petersa prezentowane m.in. w książce...

Dla wszystkich, którym coś nie gra w narracjach

Marketing w dużej mierze polega na opracowywaniu narracji, które w atrakcyjnej emocjonalnie formie p...

Iluzja jednego czynnika sukcesu

Z tytułową iluzją spotykam się na każdym kroku. Większość książek, wypowiedzi medialnych, spotkań ob...


Pokaż następne wpisy

Brak wiarygodności marki i komunikacji

Gdy pytam uczestników szkoleń i warsztatów, co jest najistotniejsze w koncepcji marki, albo jej komu...

Inspiracje na Nowy Rok

Pierwszy tydzień nowego roku to dobry moment na inspiracje. Wybrałem kilka materiałów o różnych, tak...

Świetne filmy edukacyjno-promocyjne

Ponieważ to święta, to uznałem, że nie warto się mądrzyć a zamiast tego warto pokazać coś jednoczesn...

Dwie perspektywy, dwa światy

Do napisania tego postu zainspirował mnie slogan reklamowy Plusa "Daj o siebie zadbać". Gdy odbierał...

Musisz to zobaczyć

Wszyscy zafascynowani wykorzystaniem promotorów w marketingu produktów i idei powinni zobaczyć film ...

Reinwencja teatru telewizji

Najpierw były przedstawienia teatru telewizji na żywo. Potem były wcześniej zagrane i zmontowane prz...

Liniowa komunikacja

W komunikacji marketingowej sporo jest przykładów liniowej komunikacji. Polega ona na tym, że autor ...

Kampanie NAJ 2011 roku

Podczas ostatniej wyjazdowej Akademii Questusa zaprezentowałem moje typy najlepszych i najgorszych k...

Czym jest marka?

Pozornie trudniej o banalniejszy temat w marketingu. Przecież każdy wie, czym jest marka. Czyżby? Mo...

Piękna promocja kraju

Powoli dochodzę do wniosku, że w świecie promocji miejsc dzieje się więcej i ciekawiej niż w promocj...


Pokaż następne wpisy

Jak działa mózg?

Prowadzenie marketingu XXI wieku wymaga wielkiej, multidyscyplinarnej wiedzy. Marketerzy każdego dni...

Dużo technologii, mniej magii

Nie jest żadnym odkryciem stwierdzenie, że Apple bez Jobsa to nie ta sama firma. Dobitnie pokazał to...

Rozczarowania marek

Marki to obietnice dostarczania pewnych wartości w sposób trwały w czasie. Teoretycznie to jest ABC ...

Dobra wiadomość

Lubię dobrze sformułowane wiadomości. Nie lubię, gdy ozdobniki starają się odwrócić moją uwagę od b...

Frozen yogurt, czyli gdzie jest sampling?

Nowe produkty spożywcze, których nie zna rynek, a których atutem jest doskonały smak aż proszą się o...

Bezobsługowe zakupy

Świat dzieli się na tych, którzy lubią chodzić po sklepach i nie wyobrażają sobie, by nie było w nic...

Realizacja strategii miasta na poziomie doświadczenia

Styk strategii i jej realizacji jest newralgicznym miejscem. Bardzo trudno bezbłędnie wdrożyć strate...

Mistrz insightu

Marketerzy zdają sobie sprawę z wagi dobrego, odkrywczego insightu. To, o czym zapominają, to że nie...

Pasjonaci dodają kolorytu polskiej motoryzacji

W Polsce jest wielu miłośników motoryzacji. Nie będąc jednym z nich mogę sobie tylko wyobrazić, jak ...

Chodzi o system, a nie ozdobniki

Myślenie o tym, że to systemy są najważniejsze, a nie ozdobniki, jest mi bardzo bliskie. To systemy ...


Pokaż następne wpisy

Partycypacja mieszkańców w tworzeniu miejsca

Dużo się dziś mówi i pisze o angażowaniu jako wymogu nowoczesnego marketingu. Ale w praktyce są z ty...

Marki zmieniają ludzi

Powinienem napisać „ekspozycja marki wywołuje automatyczne efekty behawioralne”, ale wolę po prostu ...

Kolor zmienia kontekst

Pozostajemy w temacie kontekstu. Dzisiaj kilka przykładów tego, jak sam kolor zmienia ten kontekst. ...

Jak działa kontekst?

Kontekst nadaje sens całości i w pełni objaśnia znaczenie zdarzeń i zjawisk. Bez niego łapiemy tylko...

Zaangażowanie wywołuje dalsze zaangażowanie

Ten wpis jest kontynuacją wpisu pt. "Komunikacja pozakupowa" (http://jacekpogorzelski.pl/komunikacja...

Kopernik powinien być symbolem Polski

Właśnie tak uważam i mam konkretne argumenty. Nie Fryderyk Chopin, Lech Wałęsa ani Jan Paweł II, ale...

Kebab czyli grassroots marketing

Kebab wygrywa walkę o gusta Polaków w kategorii fast food. Dzielnie walczy z hamburgerem, pizzą i ku...

Fizyka i marketing?

Fizyka mnie fascynuje. Jest pasjonująca i zawiera ogromne pokłady niezwykłej wiedzy o świecie. Niest...

Czym żyje młodzież?

Najprostsza odpowiedź jest taka, że młodzież żyje różnymi sprawami. Jest jednak jedno miejsce w siec...

Kłopoty z wyróżnianiem

W badaniach marketingowych najtrudniej uzyskać skrajne rezultaty: zachwyt albo radykalną krytykę. Zd...


Pokaż następne wpisy

Test oczywistości

Jack Trout, oprócz tego, że jest współautorem koncepcji pozycjonowania, jest także facetem, który ...

Promocja muzeum

Jest duże prawdopodobieństwo, że myśląc o promocji muzeum wyobrażasz sobie wielkie banery na budynka...

Komunikacja pozakupowa

Komunikacja pozakupowa to ogromny potencjał budowania pozytywnego doświadczenia klienta, który jest ...

O myleniu się

Nie tylko w marketingu mamy problem mylenia się. Błądzenie z przekonaniem posiadania racji jest nasz...

Ponownie o autentyczności

Dzisiaj proponuję moją prezentację o autentyczności, którą przygotowałem na czerwcowe spotkanie Akad...

Sery z Korycina

Jestem zachłanny na przykłady polskich sukcesów marketingowych. Jedym z powodów tego zainteresowania...

O Bułgarach, ale czy tylko?

Jednym z zajmujących mnie zagadnień jest analizowanie przyczyn tego, że jedne narody są w stanie wyk...

Mariaż religii i kultury w służbie marketingu

Temat mariażu religii i popkultury jest znacznie większy niż marketing, ale jest przykładem mieszank...

Kierowani przyzwyczajeniem i podążający za tłumem

Tak, ten tytuł jest o nas – ludziach i o tym, co silnie warunkuje nasze zachowania. Mamy tu jeden me...

Kategoria jednego

Dziś kontynuuję temat poprzedniego wpisu, czyli pozycjonowanie marki. Dobre pozycjonowanie oznacza s...


Pokaż następne wpisy

Kategoria to konstrukcja myślowa

Z punktu widzenia firmy działającej na rynku kategoria to jakiś fragment tego rynku, który można opi...

Efekt ram odniesienia

Nie ma czegoś takiego jak w pełni racjonalna decyzja oparta na faktach. To tylko iluzja, którą stwor...

Dwie promocje

W ciągu kilku minut zetknąłem się w centrum handlowym Blue City z dwiema promocjami, z których każda...

Najlepsza kawa na świecie

Co decyduje o tym, że produkt jest najlepszy w swojej kategorii? Wyjątkowa jakość? Znakomita promocj...

Prezentacja produktu

Prezentacje produktów są często nudne i słabo podkreślają wartości oferowane odbiorcom. Tym większe ...

Czas jasnowidzów

Nie tylko odbiorcy produktów masowych nie wiedzą czego chcą. Także w świecie B2B często słychać narz...

Nie potrzeby, ale role

Jedną ze ślepych uliczek w marketingu jest zastanawianie się, jakie potrzeby mają docelowi odbiorcy?...

Prawdziwy viral

Zastanawiasz się czasem, co wywołuje prawdziwy efekt wirusowy? Na pewno nie samo umieszczenie zabawn...

Tak to się tutaj robi

Jest taki mechanizm, który każe zachowywać się inaczej niż normalnie. Kontekst sytuacji sprawia, że ...

Promotorzy Nowego Jorku

Nowy Jork to moje ulubione miasto. Jest to także znakomity przykład dobrego zarządzania marką miejsc...


Pokaż następne wpisy

Mity marketingowe

Wiem, że kabotyństwem jest tytułować prezentację tak samo jak swoją książkę, ale ona po prostu o tym...

Simplexity

Dzisiaj zamiast wpisu proponuję prezentację na temat prostoty w zarządzaniu, którą przedstawiłem nie...

Niezwykły sklep

Niektóre sklepy są niezwykłe, zdumiewające, a nawet szokujące. Dzisiaj chcę pokazać trzy z nich. To ...

Książki

Ostatnio dostaję sporo próśb o polecenie książek, które uważam za ważne, cenne, ciekawe, inspirujące...

Zachowaj umiar w angażowaniu zmysłów

Zbyt często uważamy, że wzmocnienie bodźca zwiększa efekt. Marketing to jednak nie fizyka, a człowie...

Marka oparta na insight

Insight to jedna z tych kategorii marketingowych, która jest ciekawa, tajemnicza i która nawet próbu...

„Undercover boss”

Wiedziałem, że ktoś to wcześniej, czy później zrobi i jestem zachwycony. Podobno oryginalny pomysł n...

Siła właściwej reakcji

Gdy leciałem niedawno do Stanów Zjednoczonych, to mój bagaż nie zdążył za mną na lot z Niemiec do US...

Piękne opakowanie

To jest po prostu piękne, zachwycające. Można stworzyć opakowanie, które samo w sobie jest tak cudne...

Idealny sprzedawca

Jakiś czas temu w jednym z warszawskich sklepów z ubraniami spotkałem idealnego sprzedawcę. Był on i...


Pokaż następne wpisy

Gadanie zakłócające robienie

W wielu kulturach jest przysłowie lub powiedzenie o prymacie działania nad gadaniem. Na ogół sporo j...

Uchybienia, systemy i PKP

Padające ostatnio medialne światło na PKP jest dobrym powodem do podzielenia się moimi diagnozami sy...

Kody miejsc

Czasem miejsce potrzebuje nowej nazwy lub kodu. Funkcjonuje on w komunikacji nieoficjalnej jako okre...

Ukryte programy

Czasem potencjalny klient jest gotowy do zakupu i tylko czeka na pretekst, żeby odpalić gotowy mecha...

Pułapka środkowej jakości

Ten wpis jest o chorobie, która toczy nasz kraj, a którą dostrzega nie tak wiele osób. Choroba ta to...

Musisz tak działać, a nie tylko to komunikować

Coraz ostrzej widzę w różnych organizacjach rozdarcie będące efektem niedostosowania sposobu zarządz...

„W supermarkecie kłócę się z żoną”

Czy supermarkety stresują klientów? Z czego wynika to, że nie jest to relaksujące otoczenie? Dlaczeg...

Co koty mówią nam o preferencji różnorodności?

Skąd bierze się to, że jedni mają intensywny pociąg do poszukiwania różnorodności, a inni wolą więce...

Doświadczenie to nie reklama

Słowo „doświadczenie” niewątpliwie robi w marketingu karierę. Kariera jest zasłużona, bo doświadczen...

Liger

Oglądałem niedawno program telewizyjny o ligerze – skrzyżowaniu lwa i tygrysicy (Li- pochodzi od Lio...


Pokaż następne wpisy

Wreszcie specjalizacja?

Od lat zastanawiam się, w jakiej dziedzinie Polska ma szansę znaleźć swoją specjalizację, która była...

Zmuszę Cię

Możesz nie chcieć słuchać tego, co mam do powiedzenia. Możesz nie zwracać na mój produkt uwagi. Może...

Ecosia

Trafiłem niedawno na ciekawą wyszukiwarkę internetową: Ecosia. Wyszukiwarka jak wyszukiwarka. Taka s...

Każdy chce być łącznikiem

Dziś każdy właściciel marki chce mieć własny portal społecznościowy, albo chociaż forum. Metody budo...

Popularność kusi, także domy mediowe

Chris Anderson opisał pierwszy prawo, które nazwał długim ogonem. Prawo to dobrze tłumaczy rozkład n...

Przewidywalność czy wyróżnianie?

Dzisiaj będzie fundamentalnie o dwóch kluczowych dla marketingu kategoriach. Zasadnicze pytanie brzm...

Druga, trzecia, czwarta najlepsza praca na świecie

Pamiętacie genialną kampanię promocyjną stanu Queensland w Australii pt. najlepsza praca na świecie?...

Mniej, ale lepiej

W Kazimierzu Dolnym nad Wisłą znajduje się lodziarnia, do której zawsze jest kolejka. Nazywa się „Jo...

Incepcja

Filmowym hitem lata 2010 jest „Incepcja”, film, który zapewne zainspiruje wielu marketerów. Tak jak ...

Miejsca, które lubimy i takie, których nie lubimy

W polityce przestrzennej miast zdecydowanie za wiele jest inwestycji w martwe aktywa kosztem aktywów...


Pokaż następne wpisy

Właściwy czas, miejsce i kontekst

Czasem mamy szczęście i nic nie musimy robić, aby odnieś sukces. Jest tak wtedy, gdy znajdziemy się ...

Najtrudniejszy próg procesu komunikacji

W procesie komunikacji najtrudniejsze są tzw. progi, czyli te elementy komunikacji, które powodują p...

Komunikacja jako proces

Dla większości marketerów komunikacja to narzędzia. Dla mnie to proces. Ale gdy mówi się o procesowy...

Źle rozumiane emocje

Dzisiaj wszyscy wiedzą, że emocje pełnią krytyczną rolę w procesie podejmowania decyzji. Ale patrząc...

Monitoring insight

Za mało zwraca się uwagę na dynamiczną stronę marki. Nadal dominuje przekonanie, że marka to coś sta...

Dodaj twist

Gdy mówimy o wyróżnianiu to często mamy na myśli jakieś totalne wyróżnianie gdzie wszystko jest inne...

Szeroko czy głęboko?

Postawy i zachowania marketerów, podobnie jak postawy i zachowania wszystkich ludzi, można podzielić...

Czy Twoja wiedza jest aktualna?

Jeżeli sądzisz, że dynamicznie zmienia się medycyna, inżynieria, informatyka, ale zarządzanie nie, t...

Niewiarygodna codzienność

Jest taki czynnik sukcesu, który potrafi zneutralizować wpływ wszystkich sił negatywnych i stale daw...

Zaklinanie rzeczywistości (i odbiorcy)

Zapytał mnie ostatnio kolega, co sądzę na temat nowego filmu promującego jedno z miast. Najkrócej mó...


Pokaż następne wpisy

Marketing: abstrakcyjny czy konkretny?

Marketing ma dwa oblicza. Jedno z nich to teorie, obserwacje, idee. Drugie to konkretne zadania do r...

Nie obchodzi mnie to

Największym problemem marketerów i sprzedawców chcących zainteresować potencjalnych klientów swoją o...

Trender, Spender, Recommender

Podczas wizyty w Nowym Jorku zetknąłem się z prostym, ale ciekawym podejściem do pewnej grupy odbior...

Zielonym do góry

Wyniki, wyniki, wyniki. A skąd się biorą te wyniki? Obserwując analizy w telewizyjnych programach ek...

Ciekawy emailing

Generalnie emailingi uważam za nudną i uciążliwą formę komunikacji rodem z XX wieku, gdy komunikacja...

Potrzebujemy Oprah

Oprah Winfrey to współczesny Midas. Czegokolwiek się nie dotknie, zamienia to w złoto. Jej siła pozw...

Fizyczny dowód niematerialnej wartości

Sposób podejmowania przez nas decyzji jest fascynujący. Nie da się go ująć w łatwe twierdzenia typu:...

Bańka marketingowa

Końcówka XX i początek XXI wieku obfituje w ekonomii w różnego typu bańki. Mieliśmy już bańkę intern...

Czy w Polsce istnieje dobra obsługa klienta?

Moje zdanie na temat obsługi klienta w Polsce jest bardzo krytyczne. Większość osób, która podróżuje...

Nic na pół gwizdka

Półśrodki to bardzo zły pomysł. Na pewno znasz wiele przykładów nadmiernego kompromisu, oszczędności...


Pokaż następne wpisy

Drugi kanał komunikacji

Łatwo jest postulować budowanie wiarygodności przez autentyczność biznesu, a znacznie trudniej zrobi...

Lokalizacja

Niektórzy cieszą się z tego, że wszędzie znajdą ulubiony fast food. Niektórym odpowiada to, że jak P...

3 x bullshit

Marketing bullshit naprawdę istnieje. To nie jest wymysł przeciwników marketingu. Generalnie bullshi...

Prawdziwy marketing jest na bazarze

Dobry marketing prowadzą nie te podmioty, które zatrudniają tzw. marketingowców, ale te, które zacho...

Koncepcja GCL

Bardzo popularną i bardzo skuteczną koncepcją biznesową jest coś, co nazywam koncepcją GCL od słów: ...

Nie doceniamy szczegółów

Dlaczego nie jesteśmy mistrzami ostatniego pociągnięcia? Dlaczego tak łatwo odpuszczamy detale? Dlac...

Azja jest potęgą

Wkurza mnie lekceważenie Azji. A zwłaszcza wkurza mnie lekceważenie Azji z polskiej perspektywy. Bo ...

Bądź pierwszy albo inny

Dzisiaj przedstawię najprostsze, ale i najbardziej prawdziwe ujęcie strategii marketingowej, jakie i...

Nie bądź złem

„Nie bądź złem” (Don’t be evil) jest nieoficjalnym mottem firmy Google. Jest to odpowiedź tej firmy ...

Jak wykorzystać pozycję lidera?

Wykorzystywanie pozycji lidera rynkowego w komunikacji przypomina opisywaną w poprzednim wpisie kwes...


Pokaż następne wpisy

Jak obchodzić rocznice?

Rocznica istnienia firmy, czy marki wydaje się być dobrym pretekstem do komunikacji. Najczęściej nie...

Tożsamość osoby jako odrębna marka

Czasem jest tak, że komuś nie wystarcza składanie swojej tożsamości z gotowych elementów i postanowi...

Tożsamość osoby jako suma marek

Wiele osób buduje swoją pozycję przez „obudowywanie” się znanymi markami. O ich wartości świadczy re...

Marketing opowieści

Opowieść dociera do nas znacznie łatwiej niż suche fakty. Dobra opowieść to nie zbiór luźno połączo...

Komunikacja nie daje rady

Wiele ze złej opinii o marketingu bierze się z utożsamiania tej dyscypliny wyłącznie z komunikacją....

Fragma Branding

Nie jestem zadowolony z modeli opisujących markę. Zawsze coś nie jest w nich brane pod uwagę. Zawsz...

Samsung nie ma pojęcia, o co w tym chodzi

Samsung był jedną z firm, które prawie oburzeniem zareagowały na sukces iPhone’a. Nie rozumieli, o ...

Odpowiedź jako standard profesjonalizmu

Najpierw dziwiło mnie, że ilekroć odwoływałem rezerwację hotelową i informowałem o tym wcześniej ho...

Jak znieczulić odbiorcę?

Komunikacja marketingowa to ciekawa zabawa. Marketerzy szukają określeń, obrazów, wrażeń, jakimi mo...

Plastic fantastic

Plastikowa rzeczywistość ma swoje miejsce w kulturze konsumpcyjnej. Świat pomalowany na kolorowo, p...


Pokaż następne wpisy

Atmosfera sklepu

Dzisiaj dalszy ciąg osobistych wniosków z dziedziny tzw. marketingu doświadczeń. Tym razem będzie o...

Język pasji

Pokaż, że sam wierzysz w to, co promujesz. Jeżeli jesteś całkowicie neutralny lub, co gorsza, całko...

Siła autentyczności

Poprzedni wpis był dość ponurym zapisem o przewadze formy nad treścią, czyli ozdobników nad solidno...

Największa dysproporcja obecnych czasów

Z każdej strony słychać głosy niezadowolenia z tego, że już nie w marketingu, ale w całym życiu spo...

Banki niszczą miasta

To już prawdziwa plaga. Wszędzie oddziały banków: na placach, wzdłuż ulic, w centrach handlowych. C...

Jakie masz oczekiwania?

Tematem, który zawsze budzi kontrowersje jest to, czy dany przykład marketingowy jest sukcesem, czy...

Need – Mind – Life

Kiedyś interesowały nas potrzeby nabywców. Potem analizowaliśmy ich umysł. A od niedawna interesuje...

Pełna informacja + wrażliwość

Marketing jest powszechnie postrzegany jako sposób postępowania oparty na fałszu i próbie manipulac...

W pogoni za efektem wirusowym

Marketing wirusowy to modny temat. Fajnie o nim porozmawiać, ale jeszcze fajniej skutecznie wywołać...

Wszędzie powaga

Powaga jest w Polsce wysoko cenioną postawą. Mamy nawet potwierdzające to potoczne stwierdzenia: „p...


Pokaż następne wpisy

Połóż wykładzinę

Widzę spore zainteresowanie tematem brandingu emocjonalnego i angażowaniem zmysłów odbiorców. Ale w...

Walka marketingu i finansów

Starcia marketerów i finansistów to popularny temat spotkań i nie tylko. Niemal na każdej konferenc...

Jak poradzisz sobie z obojętnością?

Masz świetny produkt? Nie interesuje mnie to. Jesteś liderem rynkowym? Nie robi to na mnie najmniej...

Rozsądek konsumencki

Znalazłem to na jednym z forów konsumenckich: „Jeżeli ma być szybko i tanio to nie może być wysokie...

Generalizacja zachowań i doświadczeń

- Dlaczego nadal masz konto w tym banku? Przecież mają niskie oprocentowanie, wysokie opłaty, dużo ...

Odnowa marki Barbie

Barbie jako marka zestarzała się. To, co było dobre w latach 80-tych i 90-tych już nie wystarczyło ...

Willis Tower

Nie wiem, czy wiecie, że od ubiegłego tygodnia nie ma już jednego z najwyższych budynków na świecie...

Doświadczenie Southwest

Tanie linie lotnicze słyną z tego, że są tanie. Ich główną przewagą konkurencyjną jest bezlitosna s...

Wolę wizję od doświadczenia

Wszyscy pracodawcy, a za nimi headhunterzy, najwyżej cenią doświadczenie. Nie mam co do tego żadnej...

Branding emocjonalny w sklepie

Często podczas prowadzonych przeze mnie szkoleń mówię o brandingu emocjonalnym. Jego zasady wdrażam...


Pokaż następne wpisy

Odstępstwa przyciągają

Dlaczego krzywa wieża w Pizie jest tak popularna? Dlatego, że jest krzywa. Gdyby nie to, byłaby jed...

Największa trudność marketingowa

Co jest największą trudnością w marketingu? Nie pomiar jego efektywności, ani nie szukanie niezaspo...

Namacalne korzyści w dobrym stylu

Esencją pracy marketera jest poszukiwanie takiej kompozycji wartości, jaka oferowana klientowi, spo...

Rozwiązuj problemy i nie dodawaj nowych

Bardzo dużo podejść i narzędzi marketingowych zaczyna się od identyfikacji problemów odbiorców, któ...

Opowieść marki

W marketingu wyraźny jest nurt, który nazywam story marketingiem. Chodzi w nim z grubsza o komunika...

Marki jako symbole narodowe

Niektóre marki mają specjalny status. Oprócz tego, co posiadają inne marki, te mają w sobie pewien ...

Mieć ciastko i zjeść ciastko

Często obserwuję w działaniach marketingowych swoistą schizofrenię. Polega ona na tym, że z jednej ...

Czy można odrodzić odchodzące produkty?

W artykule na jednym z portali pojawiło się zestawienie 10 przedmiotów, które teraz są częścią nasz...

Zaklinanie rzeczywistości

Zaklinanie rzeczywistości jest widoczne w marketingu na każdym kroku. Wszędzie widać zaklęcia perce...

Nierówna konkurencja

Konkurencja rzadko bywa równa. Ktoś ma przewagę wynikającą z zasobów, które są poza zasięgiem innyc...


Pokaż następne wpisy

Ten idiota klient

Gdyby tylko klienci postępowali inaczej. Gdyby zrozumieli, że ich zachowanie jest irracjonalne. Gdy...

Siła detali

Gdy ktoś mówi, że najbardziej podoba mu się w produkcie jakiś przycisk, ikona, wzór lub pasek przew...

Gdy marketing zamienia się w gwiazdorstwo

Najpierw należy zdobyć rynek, czyli przypodobać się potencjalnym odbiorcom. Potem należy wzmacniać ...

Kiedy będziemy jak Korea?

Korea jest świetnym przykładem marketingowego sukcesu pomimo przeciwności. Historia tego kraju w du...

Próbuj

Co zrobić, gdy z badań wynika, że potencjalni klienci mają to, czego chcą i nie chcą nic nowego, le...

Ile jest warta marka?

Tyle, co opinia o niej. Ostatnio boleśnie przekonuje się o tym mBank. Najbardziej cool bank w Polsc...

Mac, MAC i Mack

Czy jedna nazwa może sygnować kilka marek? I to nie byle jakich, ale silnych marek o dużej wartości...

Chcesz znać ich strategię, odwiedź ich sklep

Odbyłem ostatnio inspirującą rozmowę z jednym z klientów, który podzielił się ze mną formułą zawart...

Kontrast MAC i Clinique

Czasem dwie marki spotykają się na neutralnym gruncie, obok siebie i uczestniczą w czymś na kształt...

Kogo na co stać

Jedno z popularnych podsumowań zachowań nabywczych mówi: Jeżeli stać cię na X, to stać cię na Y, np....


Pokaż następne wpisy

Oryginał i naśladowcy

Naśladownictwo to kontrowersyjny temat. Jedni są zdecydowanymi przeciwnikami strategii „ja też” twi...

Wartości firm to puste slogany

Rola wartości w świecie biznesu to bliski mi temat, którym kilka lat temu sporo się zajmowałem. Wyn...

Promocja Australii

Wspaniała, zachwycająca, niezwykle oryginalna i chwytająca za serce jest promocja Australii! Zastan...

Stanowiska marketingowe

Typowe stanowiska marketingowe to: Brand / Product Manager, Marketing Manager, Category Manager, Pr...

Inwestuj w produkt

Według badań 76% promotorów marki staje się nimi pod wpływem jakości produktu, wartości jaką on dos...

Nie ufać odbiorcom

Jestem zwolennikiem angażowania odbiorców i otwartości. Jestem za tzw. autentycznym marketingiem. I...

Trendy

Aby dobrze funkcjonować, marka nie tylko musi posiadać uporządkowaną strukturę wewnętrzną, ale i mu...

Jakościowy aspekt marki

Philip Kotler i Fernando Trias de Bes stwierdzili, że klasyczne postępowanie w marketingu polegając...

Czy to prawdziwa rzecz?

Is this the real thing? To pytanie, które słychać dość często w dialogach amerykańskich, zainspiro...

Nie ma skrótów

Uderza mnie to, jak wiele stawianych przed naszą firmą zadań, to próby pójścia na skróty. Rozumiem ...


Pokaż następne wpisy

Cierpliwość

Czasy, w jakich żyjemy, wymagają pośpiechu, szybkich decyzji i szybkich sukcesów. Pośpiech jest jed...

Lubimy fachowców

Specjalizacja buduje wiarygodność. Bycie specjalistą oznacza robienie czegoś kosztem nierobienia in...

Mapy możliwości

Masz długą listę produktów lub usług a Twoi klienci znają tylko 10% z nich? Zarządzasz produktami, ...

To warto znać

Codzienna praca, gonitwa za wynikami, realizacja projektów rozwija, uczy i wzbogaca doświadczenie, ...

Czas na refleksję

Raz na jakiś czas warto oderwać się od zwykłych zajęć i pójść w innym kierunku. Dookoła nas dzieją ...

Wypełnianie luk w zarządzaniu

Podziały komplikują rzeczy. Podziały tworzą wiele rzeczywistości do zarządzania. Podziały stwarzają...

Kalki i schematy

Powszechna jest dziś wśród marketerów wiedza o tym, że ludźmi kierują głównie emocje i należy się d...

Drobne rzeczy decydują

Zarządzając marketingiem koncentrujemy się na planowaniu dużych kampanii, standardów obsługi klien...

Gdzie są sponsorzy igrzysk?

Sponsorzy Igrzysk Olimpijskich w Pekinie wydali spore pieniądze za przywilej doklejenia olimpijskieg...

Jakość życia

Czasem można odnieść wrażenie, że cały marketing zmierza w jednym kierunku tzn. że istnieje jeden ge...


Pokaż następne wpisy

Dlaczego obsługa klienta w Polsce jest kiepska?

Obsługa klienta w Polsce jest generalnie na kiepskim poziomie. Pomijając wyjątki, doświadczenie byci...

Marketing mostu

Czy most może być produktem, który ma swoją strategię i swoje 4P? Co innego dopuszczać teoretycznie ...

Kultura i paskudne drobne

Podróże kształcą, ale także frustrują: tych, którzy wyjeżdżają i tych, którzy potem ich słuchają lub...

Więcej za mniej

Obecnie, największym polem walki marketingowej w handlu jest w Stanach Zjednoczonych koncepcja ofero...

Redefinicja produktu

Wiele marek, które przyciągają nabywców jak magnes powstaje jako efekt redefinicji istniejącego prod...

Organizm marketingowy

W poprzednim wpisie była mowa o maszynie marketingowej jako jednej z koncepcji działu marketingu. Dz...

Maszyna marketingowa

Każdy szef marketingu stoi przed dwoma podstawowymi zadaniami. Pierwsze z nich to nadanie kierunk...

Mantra marki – zawłaszczanie słów

Jednym z najskuteczniejszych sposobów pozycjonowania marki jest strategia polegająca na próbie zawła...

Sztuczne widowisko

Sporo się obecnie pisze o autentycznym marketingu. Temat jest trudny, bo marketing, a szczególnie pr...

Zabijanie czasu

Marketerzy poszukują coraz bardziej wyrafinowanych potrzeb do zaspokojenia i nowych, głębszych insig...


Pokaż następne wpisy

Anatomia jednej decyzji

Korzystając z tego, że jestem konsumentem, który zna marketingowe sposoby analizy decyzji nabywczych...

Racjonalna ocena emocjonalnych komunikatów

Sporo komunikatów marketingowych jest adresowanych do emocji odbiorcy. Słusznie, że do emocji, bo te...

Archetypy marki

Archetypy są wykorzystywane w procesie budowy marki jako spersonifikowane punkty odniesienia dla jej...

Głupi odbiorca

Z jednej strony mówimy o autentyczności w marketingu, zaawansowanych sposobach dotarcia do odbiorcy,...

Obsesja ROI

Badania w Wielkiej Brytanii pokazują, że największym zmartwieniem 66% szefów marketingu jest znalezi...

Historia czy opowieść marki?

Jednym z elementów architektury marki jest tzw. opowieść marki (brand story). Rezultaty badań neurom...

Overpromise

Czy pamiętacie Państwo jak Wasza agencja reklamowa, ktoś ze sprzedaży lub marketingu przestrzegał Wa...

Więcej niż obsługa klienta

Męczy mnie to od wielu lat, więc wreszcie należy to powiedzieć. Uważam, że w Polsce obsługa klienta...

Wyjść zza biurka i zrozumieć konsumenta

W pierwszym wpisie na blogu napisałem, że jedną z pięciu kluczowych umiejętności marketera w XXI wie...

Kody kulturowe

Kod kulturowy wg. Clotaire Rapaille’a jest znaczeniem, jakie nieświadomie przypisujemy danej rzeczy...


Pokaż następne wpisy

Marketing wirusowy

Wielu marketerów fascynuje marketing wirusowy. Każdy chciałby, żeby jego komunikat spotkało to, co J...

Autentyczność – nowa twarz marketingu

Marketing jest rozumiany potocznie, ale też przez wielu marketerów jako zajęcie polegające na tworze...

Czy agencje reklamowe odejdą do lamusa?

Czy w zmieniającej się rzeczywistości marketingowej nadal będą potrzebne agencje reklamowe? Słabnąc...

Pozycjonowanie Polski

Promocja Polski za granicą jest gorącym tematem. Zajmują się tym wszyscy. Każdy ma na ten temat swoj...

Marketing XXI wieku

Witam na blogu firmy Prime Code. Będzie to blog poświęcony praktycznym zagadnieniom marketingowym...


Pokaż następne wpisy