Jacek Pogorzelski
Marketingowy esencjalizm

„Marka nie jest wyłącznie przydatnym narzędziem zarządczym, ale subtelnym procesem dialogu między jej właścicielem a odbiorcą, który to proces zmienia jednego i drugiego.”

Sleek

1 września 2013

Facebook link

W języku angielskim jest określenie, które oddaje fajną cechę produktu, projektu lub osoby, która ze względu na brak jednoznacznego odpowiednika w języku polskim nie jest tak wyraźnie zauważana i stawiana jako kryterium oceny. Tym słowem jest sleek.

Sleek dosłownie oznacza:

  1. wymuskany (np. samochód),
  2. układny, elegancki (o osobie),
  3. gładki, przylizany (o włosach), lśniący (o futrze).

*Tłumaczenie za diki.pl

Może się wydawać, że sleek to charakterystyka sztywniactwa i nudy. A jednak słowo sleek określa często coś bardzo modnego, ciekawego, przyjemnego i docenianego. Sleek mówi się m.in. o produktach, które są opływowe i dobrze leżą w rękach. Sleek jest elementem ergonomii produktu. Czasem sleek oznacza po prostu, że coś świetnie pasuje fizycznie do innego przedmiotu lub osoby. Najczęściej chodzi jednak o zaokrąglone kontury i aerodynamiczny kształt.

Sleek świetnie oddaje wszystko, co jest błyszczące, lśniące, gładkie, wypielęgnowane. Coś, co jest sleek najczęściej nie jest upstrzone ozdobami. Raczej przemawia swoją jednolitą formą niż ornamentami. Przekładając sleek na człowieka jest to osoba ubrana w sposób podkreślający sylwetkę, zadbana, ale bez niepotrzebnych ozdób, które burzyłyby ogólne wrażenie elegancji i harmonii.

My mówimy raczej o ergonomii, elegancji, minimaliźmie, czy nowoczesności jako o osobnych kryteriach produktu lub projektu. Szkoda, że nie mamy takiego słowa jak sleek, które oddaje wszystkie te cechy.

A oto przykłady:

Bez nazwy1

 

Bez nazwy2

 

Bez nazwy3

 

Bez nazwy4

Zdjęcia pochodzą z forums.militaryspot.com, pikimal.com, willisxd.deviantart.com oraz zastavki.com.

Kategorie

Napisałem

book-pozycjonowanie-produktu
Pozycjonowanie produktu

Pozycjonowanie produktu jest kwestią powszechnie uznawaną w marketingu za ważną, ale trudną. Trudność stanowi brak ujednoliconej koncepcji pozycjonowania, a także ograniczona liczba narzędzi.

Zobacz więcej

Zobacz komentarze

Zostaw swój komentarz

Kim jestem?

Jestem właścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leaderem w BlueFox. Pomagam klientom prowadzić marketing oparty na wiedzy, a nie intuicji, oraz uczę myśleć strategicznie zamiast tworzyć dokumenty-strategie.