Jacek Pogorzelski
Marketingowy esencjalizm

„Marka nie jest wyłącznie przydatnym narzędziem zarządczym, ale subtelnym procesem dialogu między jej właścicielem a odbiorcą, który to proces zmienia jednego i drugiego.”

Mistrzostwo

11 listopada 2012

Facebook link

W mojej książce „Kod skuteczności” pisałem m.in. o tym, kiedy człowiek staje się prawdziwym ekspertem. Ścierają się tu dwa podejścia. Jedno z nich przypisuje człowiekowi genialność od urodzenia a drugie stawia na wytrwałą pracę i doskonalenie. Drugie podejście wydaje mi się bardziej realistyczne. To w jego ramach powstała koncepcja 10 lat lub 10 tysięcy godzin poświęconych na doskonalenie jednej umiejętności, które stanowią próg minimum dla każdego, kto chce być dobry w tym, czym się zajmuje.

10 lat lub 10 tysięcy godzin to jednak dopiero pierwsza bariera. Ciekawe, co się dzieje później, po 20, 30, 40, czy 50 latach wytrwałego i rzetelnego doskonalenia rzemiosła? Odpowiedź nie jest taka prosta, bo nie ma wielu przypadków, gdy ktoś tak długo zajmuje się jedną rzeczą. W przeszłości, gdy ludzie byli skazani na jeden typ kariery było ich więcej. Dziś, gdy życie w dużej mierze polega na dostosowaniu się do zmian otoczenia i wymyślaniu także swojej kariery na nowo, mało kto ma szansę zajmowania się tak długo jedną sprawą. Już prędzej takie przykłady spotkamy w obszarze hobby. Każda firma oferująca np. sprzęt fotograficzny powinna być bardzo ostrożna w komunikacji z pewnym gronem odbiorców, ponieważ są to prawdziwi eksperci, a niekiedy nawet mistrzowie fotografii.

Japonia szczególnie dobrze kojarzy się z ludźmi, którzy przez całe życie, wytrwale i z pieczołowitością doskonalą jeden fach lub jedną pasję (czasem to ta sama rzecz). Kultura tego kraju wspiera cierpliwość, wytrwałość, konsekwencję i dążenie do perfekcji. Doskonałość w jednej sprawie (zamiast powierzchowności w wielu) jest tam ceniona szczególnie wysoko. Kwintesencją tych wartości jest 85-letni Jiro Ono, twórca najlepszego sushi na świecie. Cóż może być bardziej japońskiego niż połączenie ponad 70 lat doskonalenia jednego rzemiosła oraz sushi? Zapraszam do obejrzenia trailera filmu „Jiro śni o sushi”. Polecam również cały film.

Napisałem

book-mity-marketingowe
Mity marketingowe

Iluzje zawsze mnie drażniły. Niepotwierdzone opinie traktowane jak fakty, sztuczna rzeczywistość, odbierana jak prawdziwy świat, skrócone, spłycone prawdy i półprawdy budzą mój sprzeciw i mnie złoszczą.

Zobacz więcej

Zobacz komentarze

Zostaw swój komentarz

Kim jestem?

Jestem właścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leaderem w BlueFox. Pomagam klientom prowadzić marketing oparty na wiedzy, a nie intuicji, oraz uczę myśleć strategicznie zamiast tworzyć dokumenty-strategie.