Jacek Pogorzelski
Marketingowy esencjalizm

„Marka nie jest wyłącznie przydatnym narzędziem zarządczym, ale subtelnym procesem dialogu między jej właścicielem a odbiorcą, który to proces zmienia jednego i drugiego.”

Manifest marketingowy

3 maja 2015

Facebook link

Mam świadomość, że marketing stoi na rozdrożu. Z jednej strony uległ fragmentaryzacji a z drugiej jest ważny jak nigdy wcześniej. Postanowiłem wyrazić w skondensowanej formie główne, moim zdaniem, zasady marketingu, aby zaproponować jego uporządkowaną wizję.

  1. Celem marketingu jest tworzenie wartości każdego interesariusza, ale najważniejsza jest wartość klienta.
  2. Marketing jest sposobem myślenia o działaniach firmy w kontekście jej relacji z rynkiem. To jest to, co wyróżnia marketing od sposobu myślenia finansowego, logistycznego, HR-owego, IT, itd.
  3. Marketing jest tylko narzędziem. Od Ciebie zależy do jakiego zostanie wykorzystany celu. Sam w sobie jest neutralnym sposobem myślenia i działania.
  4. Marketing nie jest tylko wsparciem sprzedaży. Jest narzędziem strategicznego budowania pozycji rynkowej. Trzeba tylko rozumieć, co to jest pozycja rynkowa.
  5. Marketing musi jednocześnie uwzględniać trzy grupy interesariuszy: samą firmę, jej konkurentów i klientów. Nie może tracić z horyzontu żadnej z nich.
  6. Zadaniem marketingu jest stałe monitorowanie otoczenia rynkowego. Jeżeli nie robi tego marketing, to prawdopodobnie nie robi tego nikt.
  7. Marketing jest od identyfikacji okazji rynkowych, które stanowią okazje biznesowe.
  8. Marketing nie jest tylko od wydawania pieniędzy, ale przede wszystkim od ich zarabiania. To marketing odpowiada za stronę przychodową odpowiadając na pytanie: gdzie na rynku są nasze źródła przychodu?
  9. Marketing ma tworzyć i wzmacniać marki. Jeżeli sam marketing deprecjonuje ich kapitał, to kto ma go budować?
  10. Marketing nie jest departamentem. Jest koordynatorem wszystkich działań zorientowanych na rynek i powinien usilnie o taką pozycję walczyć.
  11. Zajmowanie się marketingiem nie wymaga posiadania słowa „marketing” na wizytówce. Jeden departament nie jest w stanie zawłaszczyć rynkowego sposobu myślenia i działania.
  12. Marketing jest odpowiedzialny za weryfikację swoich pomysłów na rynku, bo dysponuje potrzebnymi do tego narzędziami. Gdy tego nie robi, wtedy „szewc bez butów chodzi”.
  13. Funkcjonalny marketing powinien być najbardziej otwartym departamentem firmy stale szukającym dobrych pomysłów a nie przysłowiową „szklaną wieżą”, w której rezydują wszystkowiedzący.
  14. Dobry marketingowiec nie ma prawa ciągle siedzieć przy biurku wpatrując się w arkusz kalkulacyjny lub tworzyć kolejnej prezentacji. Musi mieć czas na fizyczne bycie tam, gdzie są jego klienci. Musi czuć swój rynek a nie znać go tylko z cyfr. Gdy marketingowiec nie zna osobiście żadnego klienta, powinien natychmiast zmienić pracę.
  15. Marketing to jedna z najbardziej wszechstronnych dyscyplin zarządzania. Dobry marketingowiec powinien mieć w sobie ciekawość i determinację do zdobywania nowej wiedzy, której jest ogrom.
  16. Kotler stwierdził, że marketing to zarówno nauka, jak i sztuka. Zapomniał dodać, że to także umiejętność.
  17. Marketing powinien sam dążyć do jak najprecyzyjniejszego określania swoich celów. Jeżeli sami marketingowcy nie rozumieją, do czego dążą, albo określają swoje cele niejasno, to jak mają zrozumieć ich inni?
  18. Marketing zajmuje się percepcją, emocjami i tożsamością ludzi. Powinni zajmować się nim ci, którzy rozumieją ludzi a nie technokraci rozumiejący tylko tabelki.
  19. Marketing nie ma ostro wyznaczonych granic własnych narzędzi. Jego ważną częścią jest poszukiwanie nowych sposobów realizacji głównego zadania, jakim jest zdobywanie pozycji rynkowej.
  20. Marketing ewoluuje, ale jego podstawowe zadania się nie zmieniły.

Napisałem

book-mity-marketingowe
Mity marketingowe

Iluzje zawsze mnie drażniły. Niepotwierdzone opinie traktowane jak fakty, sztuczna rzeczywistość, odbierana jak prawdziwy świat, skrócone, spłycone prawdy i półprawdy budzą mój sprzeciw i mnie złoszczą.

Zobacz więcej

Zobacz komentarze

4 maja 2015 o 16:53
Piotr napisał

Najbardziej wartościowa rzecz o marketingu, jaką przeczytałem od bardzo bardzo dawna.

Zostaw swój komentarz

Kim jestem?

Jestem właścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leaderem w BlueFox. Pomagam klientom prowadzić marketing oparty na wiedzy, a nie intuicji, oraz uczę myśleć strategicznie zamiast tworzyć dokumenty-strategie.