Jacek Pogorzelski
Marketingowy esencjalizm

„Marka nie jest wyłącznie przydatnym narzędziem zarządczym, ale subtelnym procesem dialogu między jej właścicielem a odbiorcą, który to proces zmienia jednego i drugiego.”

Książki

20 lutego 2011

Facebook link

Ostatnio dostaję sporo próśb o polecenie książek, które uważam za ważne, cenne, ciekawe, inspirujące, rozwijające. Mój kłopot polega na tym, że nie mam listy 5, czy nawet 10 książek, które zmieniają życie. Wiele pozycji wydaje mi się spełniać powyższe kryteria. Dlatego przyjąłem kryterium chronologiczne. Przedstawiam 5 książek, które ostatnio przeczytałem. Każda z nich jest inna i każda zasługuje, moim zdaniem, na uwagę. Niestety wszystkie są po angielsku, ale dla tych, którzy nie znają tego języka pocieszeniem niech będzie to, że polskie wydawnictwa dość szybko wprowadzają na rynek polskie tłumaczenia wielu ciekawych pozycji amerykańskich i brytyjskich. Może więc pojawią się i te?


„Billion Dollar Lessons” to książka rewelacyjna. Opisuje mnóstwo przykładów wielkich decyzji biznesowych oraz sposobu, w jaki zostały podjęte. Wszystkie doprowadziły do spektakularnych porażek, których konsekwencje szły w miliardy dolarów. Autorzy książki pokazują precyzyjnie, jak podejmuje się głupie decyzje w pozornie racjonalnym świecie biznesu, gdy stawką są ogromne pieniądze. Osobiście wpisałbym tę książkę do kanonu lektur obowiązkowych każdej szkoły biznesu, zarządzania i ekonomii.


„The Lords of Strategy” to książka, która wygląda niepozornie i opowiada o czymś, co nie wydaje się na pierwszy rzut oka fascynujące. No bo co wniesie do mojego życia znajomość historii strategii jako koncepcji biznesowej? Ale pozory mylą. Książka przedstawia skąd wziął się pomysł zaadoptowania militarnej koncepcji z biznesie i jak strategia miała się w XX wieku i obecnie. Prezentuje też głównych aktorów spektaklu: firmy doradztwa strategicznego i ich metody działania, szkoły biznesu oraz naukowców. Wniosek dotyczy tego, jak strategia biznesu ma się dzisiaj. Jest bardzo interesujący, ale nie chcę psuć lektury.


„The Next Evolution of Marketing” to książka o czymś, co jest mi bardzo bliskie i czym zajmuję się zawodowo – marketingu opartym na znaczeniu osobistym. Książka jest przebogata w przykłady oraz zasady autentycznego marketingu, którego celem jest oferowanie czegoś, co wzbogaca życie ludzi zamiast zmuszać ich do kontaktu z czymś, czego nie chcą. To jest, moim zdaniem, najważniejszy nurt zmian w marketingu dzisiaj, chociaż bardzo słabo jeszcze widoczny w Polsce. Jeżeli chcesz wyjść poza sztuczne ramy CSRu i zobaczyć, jak wygląda prawdziwy marketing oparty na znaczeniu, ta książka Cię zainteresuje.


„23 Things They Don’t Tell You ABout Capitalism” to książka o ekonomii, nie marketingu. Ale dla otwartego umysłu jest dużą wartością. W dobie sporów, jak prowadzić politykę gospodarczą i mnóstwa sprzecznych recept, autor pokazuje główne mity, jakie panują na temat ekonomii w sposób zrozumiały nie tylko dla ekonomistów. Ponieważ sam jestem łowcą mitów marketingowych, to mity ekonomiczne też mnie zaciekawiły. Czytając tę książkę można także wyrobić sobie zdanie na temat tego, co jest nie tak z polską gospodarką i różnymi teoriami na ten temat.


Zamykanie się w wąskich obszarach specjalizacji w czasach, które wymagają szerokiego spojrzenia jest błędem. Wszyscy szukają szczęścia. Dlatego polecam jedną z książek na ten temat pt. „Thrive”. Jej autor odwiedził kilka wyjątkowo szczęśliwych miejsc, m.in. Danię, Singapur, Meksyk i postarał się zidentyfikować to, co czyni dane miejsce szczęśliwym. Powiem tylko tyle, że nigdy nie jest to jeden i ten sam element. Dzisiaj nawet w ekonomii buduje się wskażniki uwzględniające różne aspekty szczęścia. W marketingu znajomość tego tematu to sprawa obowiązkowa.

Kategorie

Napisałem

Marka na cztery sposoby

Często można spotkać się z opinią, że marka to jeden efekt: wizerunek, idea spajająca ludzi, silna emocja, doświadczenie. Marka nie jest jednak efektem należącym do jednej, ale do wielu kategorii. Najczęściej, gdy mowa o marce, mam ochotę powiedzieć: marka to więcej, niż myślisz.

Zobacz więcej

Zobacz komentarze

Zostaw swój komentarz

Kim jestem?

Jestem właścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leaderem w BlueFox. Pomagam klientom prowadzić marketing oparty na wiedzy, a nie intuicji, oraz uczę myśleć strategicznie zamiast tworzyć dokumenty-strategie.