Jacek Pogorzelski
Marketingowy esencjalizm

„Marka nie jest wyłącznie przydatnym narzędziem zarządczym, ale subtelnym procesem dialogu między jej właścicielem a odbiorcą, który to proces zmienia jednego i drugiego.”

Kopernik powinien być symbolem Polski

7 sierpnia 2011

Facebook link

Właśnie tak uważam i mam konkretne argumenty. Nie Fryderyk Chopin, Lech Wałęsa ani Jan Paweł II, ale właśnie Mikołaj Kopernik, znany na świecie jako Copernicus, powinien być symbolem naszego kraju. Poniżej przedstawiam główne argumenty, dlaczego właśnie Kopernik, a nie ktoś inny.

1. Na całym świecie dzieci uczą się o Koperniku i jego przełomowej teorii heliocentrycznej.

Tak ugruntowanego miejsca w światowej edukacji nie ma Chopin ani żadna ze współczesnych postaci. Mamy sporo postaci znanych w pewnych rejonach świata (Kościuszko i Pułaski w USA, Józef Bem na Węgrzech, Ernest Malinowski w Peru), ale tylko niewielu jest naprawdę znanych na całym globie.

2. Za Kopernikiem stoi przełomowa idea dla całego świata a nie dla jego części.

Z całym szacunkiem, ale takiego potencjału nie ma ani Lech Wałęsa (bo nie wszędzie jego sposób walki o wolność spotyka się z uznaniem) ani Jan Paweł II (bo nie wszyscy są katolikami)

3. Kopernik był Polakiem i żadne manipulacje ani fragmentaryczne argumenty tego nie zmienią.

W XV i XVI wieku sprawa nie była taka prosta i faktycznie niejednokrotnie Kopernik funkcjonował jako Niemiec, ale jeżeli trzeba go włożyć w ramy jakiegokolwiek obecnie istniejącego narodu to zdecydowanie trzeba go uznać za Polaka, bo z tym krajem łączyło go najwięcej.

4. Świat zna Kopernika raczej jako postać wielonarodową a nie Polaka.

Dla świata Kopernik to bardziej obywatel świata niż Polak. Tym bardziej warto mocno go „zawłaszczyć”, bo przecież każdy wie, że Leonardo da Vinci i Giordano Bruno byli Włochami. Dlaczego my tak się czaimy z tym Kopernikiem?

5. Odkrycie Kopernika nie budzi kontrowersji i jest uważane za uniwersalnie pożyteczne.

W Polsce to temat tabu, ale Jan Paweł II ma sporą opozycję na świecie mimo niewątpliwych sukcesów w zbliżaniu ludzi do siebie. Pozostali to bohaterowie kontrowersyjni (Kościuszko i Bem walczyli przeciw komuś), albo o niszowym zainteresowaniu (nie każdy rozumie odkrycia Bronisława Malinowskiego i Marii Curie Skłodowskiej)

6. Kopernik jest symbolem naszego lepszego „ja”, którego bardzo potrzebujemy.

Kopernik jest symbolem najwyższej próby nauki, determinacji, siły umysłu i innowacyjności. Z całym szacunkiem dla Chopina, Paderewskiego i Gombrowicza, ale naszej fantazji i zdolności do sztuki nikt nie kwestionuje, za to nie jesteśmy postrzegani jako kraj odkrywców. Kopernik przypomina nam o ukrytym potencjale i wyznacza ambitny poziom aspiracji.

7. Kopernik został niemal całkowicie w Polsce zapomniany i gdyby nie Centrum Nauki Kopernik w Warszawie to pewnie zostałby wyłącznie na kartach podręczników.

Jeżeli chcemy, żeby świat znał nasze symbole to sami powinniśmy je odświeżać i o nie dbać. Zapomnieć o Koperniku to tak, jakby Francuzi zapomnieli o Pascalu a Grecy o Arystotelesie. Wstyd i niewykorzystana szansa.

Kategorie

Napisałem

book-pozycjonowanie-produktu
Pozycjonowanie produktu

Pozycjonowanie produktu jest kwestią powszechnie uznawaną w marketingu za ważną, ale trudną. Trudność stanowi brak ujednoliconej koncepcji pozycjonowania, a także ograniczona liczba narzędzi.

Zobacz więcej

Zobacz komentarze

Zostaw swój komentarz

Kim jestem?

Jestem właścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leaderem w BlueFox. Pomagam klientom prowadzić marketing oparty na wiedzy, a nie intuicji, oraz uczę myśleć strategicznie zamiast tworzyć dokumenty-strategie.