Jak działa kontekst?

Kontekst nadaje sens całości i w pełni objaśnia znaczenie zdarzeń i zjawisk. Bez niego łapiemy tylko fragmentaryczny obraz sytuacji wynikający wyłącznie z tego, co tkwi w samym przedmiocie zainteresowania. Kontekst potrafi dramatycznie zmienić oceny i zachowania, bo wcześniej potrafi dramatycznie zmienić percepcję. W komunikacji marketingowej kontekst może pełnić funkcję zagadki lub ciekawostki.

Oto kilka przykładów działania kontekstu.

1. Kampania marki Leica

Zdjęcia pochodzą z www.freshngood.com

2. Zabawy z logotypami

Zdjęcia pochodzą z machinedaena.blogspot.com

3. Akcja Gillette „Ogolić Indie”

Gillette chciało ogolić naród, w którym zarost ma znaczenie religijne i kulturowe. Przekonywali Hindusów, że niegolenie się jest wyłącznie wynikiem lenistwa. Tymczasem historycznie długa broda była oznaką godności i mądrości. Dziś broda bywa w Indiach nawet dziełem sztuki. Czyżby Gillette chciał zmienić całą kulturę narodową?

4. Zabawa z banknotami

Zdjęcia pochodzą z www.artinthepicture.com

5. Dwie bazyliki

W stolicy Wybrzeża Kości Słoniowej stoi kościół inspirowany Bazyliką Św. Piotra w Watykanie. Ogromny budynek stoi jednak w szczerym polu. Kontekst funkcjonowania obu wielkich świątyń jest nieco odmienny.

Zdjęcia pochodzą z islamdom.blogspot.com oraz www.minutetravelguide.com