Jacek Pogorzelski
Marketingowy esencjalizm

„Marka nie jest wyłącznie przydatnym narzędziem zarządczym, ale subtelnym procesem dialogu między jej właścicielem a odbiorcą, który to proces zmienia jednego i drugiego.”

Dużo technologii, mniej magii

30 października 2011

Facebook link

Nie jest żadnym odkryciem stwierdzenie, że Apple bez Jobsa to nie ta sama firma. Dobitnie pokazał to ostatni event, na którym prezentowane były nowości firmy. Długo wyczekiwaną premierę, nowego iPhone’a 4S, zaprezentował Phil Schiller odpowiadający w Apple za marketing produktowy.

Prezentacje jak prezentacje…w stylu Apple, dużo konkretów, technicznych specyfikacji, nowych możliwości. Format prezentacji ten sam, formuła spotkania taka sama, sposób prezentacji klarowny i przejrzysty. Tylko magii jakby mniej. Widać to także w komentarzach po spotkaniu, które koncentrują się głównie wokół kwestii technicznych i funkcjonalności produktów. Ewidentne jest, że życzliwość wobec firmy została zachowana, ale aura czarodzieja należała tylko do Steve’a Jobsa. W Apple pracuje wielu świetnych ludzi, którzy przesiąknęli duchem i kulturą tej organizacji, ale nikt na wejściu nie dostanie takiego aplauzu jak Jobs. Posiadał on osobisty kapitał, którego część pozostała w kulturze firmy. Zainstalowanie w firmie tej kultury to wszystko, co mógł zrobić. Jeżeli znaną wszystkim „apple-owskość” będzie nadal widać, to znaczy, że Jobs dobrze wykonał swoje zadanie jako CEO. Jeżeli fenomen zacznie zanikać, to znaczy, że to nie Apple był magiczny, tylko jedna osoba.

Jest to kapitalny przykład rozwarstwienia trzech poziomów wartości: funkcjonalnej, emocjonalnej i symbolicznej. Gdy emocje słabną, a symbolika nie jest już tak znacząca, wtedy wszystko sprowadza się do funkcjonalności. Największe marże są w obszarze emocji i symboli.

Oto pełna relacja z konferencji Apple:

Napisałem

book-praktyczny-marketing
Praktyczny marketing miast i regionów

Marketing miejsc zdobywa w Polsce zasłużone zainteresowanie. Niestety kojarzy się  niemal wyłącznie z promocją. Łatwo tworzy się logotyp i kampanię promocyjną. Znacznie trudniej stworzyć silną markę miasta lub regionu.

Zobacz więcej

Zobacz komentarze

Zostaw swój komentarz

Kim jestem?

Jestem właścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leaderem w BlueFox. Pomagam klientom prowadzić marketing oparty na wiedzy, a nie intuicji, oraz uczę myśleć strategicznie zamiast tworzyć dokumenty-strategie.