Jacek Pogorzelski
Marketingowy esencjalizm

„Marka nie jest wyłącznie przydatnym narzędziem zarządczym, ale subtelnym procesem dialogu między jej właścicielem a odbiorcą, który to proces zmienia jednego i drugiego.”

Czy magicy i oszuści to najlepsi marketerzy?

29 grudnia 2013

Facebook link

Nie oszukujmy się. Nie wszyscy marketerzy rozumieją, jak działa percepcja a jeszcze mniej potrafi ją wykorzystać, żeby stworzyć fascynujące doświadczenie. Są jednak mistrzowie w tej dziedzinie. To magicy i oszuści.

Tak jedni, jak i drudzy perfekcyjnie potrafią sterować uwagą odbiorcy tak, żeby nie dostrzegł tego, czego ma nie dostrzec. Wiedzą, że do tego nie wystarczy byle jaki trik, ale uwaga podąży za tym, co zaskakujące, zadziwiające, fascynujące. Posiadają umiejętność zaskakiwania, zadziwiania i fascynowania, żeby osiągnąć swój cel. Celem magika jest jeszcze większe zadziwienie i fascynacja a celem oszusta jest oszustwo. Intencja każe pierwszego oceniać dobrze a drugiego źle. Jednak na poziomie umiejętności zarówno świetni magicy, jak i zdolni oszuści prezentują wysoki poziom znajomości ludzkiej pecepcji i mechanizmów reagowania na bodźce.

Gdybym miał taką możliwość, to pracując nad skutecznym mechanizmem promocyjnym chętnie korzystałbym z konsultacji świetnego magika lub zdolnego oszusta. W tym drugim wypadku pewnie bardziej pilnowałbym swojego portfela, ale nadal z uwagą słuchałbym porad.

Spójrzcie i oceńcie sami.

Napisałem

Dlaczego dobre produkty się nie sprzedają, czyli jak działa marketing

Marketing jest tak rozległą dyscypliną, że trudno znać go kompletnie. Starając się poznać jego niuanse, można przeoczyć kwestie fundamentalne. Są pytania, które wydają się tak podstawowe, że każdy powinien znać na nie odpowiedź. A jednak okazuje się, że te odpowiedzi są ogólne, intuicyjne, niepełne. Można mnóstwo razy słyszeć o tworzeniu nowej kategorii i nie wiedzieć, na czym ona polega. Można uczestniczyć w warsztatach na temat osobowości marki i nie umieć jej projektować. Można na co dzień zajmować się storytellingiem i nie wiedzieć, jak on działa.

Zobacz więcej

Zobacz komentarze

Zostaw swój komentarz

Kim jestem?

Jestem właścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leaderem w BlueFox. Pomagam klientom prowadzić marketing oparty na wiedzy, a nie intuicji, oraz uczę myśleć strategicznie zamiast tworzyć dokumenty-strategie.