Jacek Pogorzelski
Marketingowy esencjalizm

„Marka nie jest wyłącznie przydatnym narzędziem zarządczym, ale subtelnym procesem dialogu między jej właścicielem a odbiorcą, który to proces zmienia jednego i drugiego.”

Ameryka Południowa – tam, gdzie rozwiązują problemy

26 stycznia 2014

Facebook link

Mało co wkurza mnie tak, jak sztampa w myśleniu, stereotypy i ideologie zniekształcające obraz rzeczywistości, lenistwo intelektualne uniemożliwiające trafną diagnozę problemu oraz brak świeżości i poczucia realizmu w projektowaniu jego rozwiązania.

Ile razy zamiast sensownego namysłu nad problemami danej społeczności widziałeś bezmyślne kopiowanie rozwiązań wypracowanych przez innych w innych warunkach? A ile razy spotkałeś się z ukrywaniem bezradności i niekompetencji pod wybraną ideologią? To mnie przeraża, smuci i deprymuje. I te negatywne reakcje są moją motywacją do poszukiwania tych miejsc, gdzie robi się to inaczej. Dzisiaj proponuję zaskakujący kierunek a mianowicie Amerykę Południową. Mało kto uznałby ten kontynent za kopalnię dobrych praktyk w zakresie radzenia sobie z problemami społecznymi oraz dobrego zarządzania wartością społeczności, która dla mnie jest elementem marketingu terytorialnego. A jednak. W Ameryce Południowej jest tak wiele tak poważnych problemów, że ich dolegliwość zmusza gdzieniegdzie lokalne władze do sensownego myślenia i działania, bo wszystkie bezsensowne sposoby po prostu zawiodły.

Oto trzy wspaniałe przykłady:

1. El Sistema (Wenezuela)

Czy muzyka może całkowicie odmienić życie młodego człowieka? Czy może go zająć i zainspirować na tyle, żeby nie chciał być przestępcą w świecie, który go popycha w tym kierunku? Okazuje się, że może. Niesamowity projekt El Sistema realizowany w Wenezueli zaangażował dotąd prawie 400 tysięcy dzieciaków, którzy zamiast obijać się po miastach nasiąkając wartościami „kultury ulicznej” tworzą orkiestry symfoniczne i przesiąkają magią muzyki klasycznej.

2. Inwestycje publiczne w Medellin (Kolumbia)

Medellin wszystkim kojarzy się podobnie: Pablo Escobar, kartel narkotykowy, przestępczość. Dodajmy do tego zrujnowane dzielnice biedy jak Santo Domingo. Dzięki kilku oświeconym liderom takim jak burmistrz Sergio Fajardo sytuacja zmienia się jednak dramatycznie. U jej podstawy leży następująca diagnoza: nie można skończyć z przestępczością i biedą tam, gdzie separuje się dzielnice przestępczości i biedy od reszty społeczeństwa. Trzeba połączyć oba światy, aby biedni też otrzymali szansę. Jednym ze sztandarowych projektów w ramach tej inicjatywy jest poprowadzenie kolejki linowej z centrum Medellin do serca dzielnicy Santo Domingo. Kolejka otworzyła tę opanowaną wcześniej przez przestępców dzielnicę zwykłym obywatelom tworząc szansę dla rozwoju turystyki, handlu, sztuki. Zainwestowano w bibliotekę oraz inne aktywa publiczne. Przestępczość spadła w Santo Domingo dramatycznie. Za to rozwijają się lokalne biznesy a więcej młodych ludzi uczy się niż chodzi z bronią szukając okazji do zwady.

W poniższym filmie zwracam uwagę nie tylko na same inicjatywy, ale na myślenie leżące u ich podstaw.

3. Transport publiczny w Kurytybie (Brazylia)

W każdym większym mieście na świecie transport publiczny jest problemem. Jak unikać korkowania się miast i jednocześnie pozwolić efektywnie przemieszczać się milionom mieszkańców? To jasne: trzeba budować metro! A co gdy nie stać nas na metro? W brazylijskiej Kurytybie wymyślono innowacyjny system transportu oparty na priorytecie dla transportu publicznego składającego się z szybkich autobusów działających podobnie do metra. Na publicznych drogach wyznaczono bezkonfliktowe, dostępne wyłącznie autobusom korytarze, które pozwalają im pokonywać duże odległości w czasie nieosiągalnym nigdzie indziej na świecie. Istotą genialności tego rozwiązania jest uwzględnienie wszystkich okoliczności lokalnych a nie bezmyślne kopiowanie rozwiązań stworzonych gdzie indziej. Dzisiaj cała Ameryka Południowa kopiuje rozwiązanie wymyślone w Kurytybie a nie odwrotnie.

Napisałem

book-rewolucja-marki
(R)ewolucja marki

Nabywcy chcą znać odpowiedzi na kilka kluczowych pytań:

  • Dlaczego mają kupić dany produkt?
  • Dlaczego ma to być produkt określonej marki?
  • Jakie korzyści przyniesie im zakup, posiadanie i stosowanie danego produktu?
 

Zobacz więcej

Zobacz komentarze

Zostaw swój komentarz

Kim jestem?

Jestem właścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leaderem w BlueFox. Pomagam klientom prowadzić marketing oparty na wiedzy, a nie intuicji, oraz uczę myśleć strategicznie zamiast tworzyć dokumenty-strategie.