Opowieść marki

W marketingu wyraźny jest nurt, który nazywam story marketingiem. Chodzi w nim z grubsza o komunikację świata wartości marek przez metafory i opowieści. Sam spis wartości jest zbyt suchy, aby być gotowym przekazem, dlatego tworzy się historie, które te wartości mają przedstawiać w fascynującej i angażującej wyobraźnię formie.

Spójrzmy na taki przykład. Oto wartości jednej z marek:

  • prostota
  • niewymuszony szyk
  • połączenie tradycji i nowoczesności
  • najwyższa jakość
  • ponadczasowa elegancja

Co może sugerować taki spis? Marka odzieżowa lub obuwnicza, a może motoryzacyjna? A poza tym? Nic szczególnego. Spis, który pasuje do wielu marek i niczym się nie wyróżnia. Gdyby firma napisała: Wartości, jakimi się kierujemy to: prostota…itd., to byłby to nudny katalog nic nieznaczących słów.

Ale firm opisała swoje wartości inaczej. Umieściła je w czterech paragrafach, z których dwa to opis historii marki i jakości. Te dwa akurat pominiemy. Natomiast dwa pozostałe to opis filozofii marki oraz jej stylu. Zobaczmy:

Filozofia marki:
Christian Berg to marka inspirowana modą Sztokholmu z jego unikatowym, szwedzkim stylem, który charakteryzuje się prostotą i niewymuszonym szykiem. Tak jak nowoczesna architektura miesza się z tradycyjnym budownictwem w scenerii Sztokholmu, tak Christian Berg interpretuje klasyczne tematy w nowoczesny sposób, łącząc przy tym najlepszą tradycję z nowoczesnością.

Styl marki:
Christian Berg oferuje wygodne ubrania na każdą okazję: do pracy, w podróż i na co dzień. Tworzymy styl podkreślający osobowość klienta marki Christian Berg: ponadczasową elegancję połączoną z modą. Nasze przywiązanie do detali czyni ten strój elementem osobistego luksusu, co pozwala mu odzwierciedlać wyczucie mody i witalności właściciela.

Mam nadzieję, że widać różnicę.

Marka Christian Berg jest jedną a marek stworzonych dla sieci Peek&Cloppenburg.